Sfeerverslag MKB Innovatie Top 100 2013


Grootste innovatieprijs op prachtig podium Parktheather!

Zoals het hoort bij bijzondere gelegenheden en speciale gasten, worden 400 ondernemers op 12 juni over de rode loper het Parktheater in Eindhoven binnengeleid waar vandaag de lijst der lijsten op het gebied van innovatie bekend wordt gemaakt. De aanwezige ondernemers hebben hun innovatieve vermogen bewezen en dragen jaarlijks bij aan welvaart en welzijn in Nederland. De 100 meest innovatieve bedrijven zijn door een vakjury verkozen en kunnen zich de meest innovatieve ondernemer van Nederland noemen.

Terwijl de gasten in het Parktheater in Eindhoven enigszins gespannen luisteren naar de praktijkverhalen van andere ondernemers, is steeds het geluid van een helikopter op de achtergrond te horen. Het geeft een vreemd gevoel, er staat iets te gebeuren en al wordt geboeid geluisterd naar de voordrachten van onder andere René Jongen (BoerCroon Consulting) en Giel Pastoor (Parktheater) beginnen de zenuwen toch toe te slaan. Want een vermelding in de MKB Innovatie Top 100 geeft erkenning van innovatief ondernemerschap en geeft de ondernemer een podium voor heel Nederland.

Spectaculaire opening

De opening van de Top 100 is spectaculair: Dolf Janssen komt het podium op in een gyrocopter: een kruising tussen een auto en helikopter. Deze innovatie van Nederlandse bodem is een van de voorbeelden die laat zien wat Nederlandse ondernemers in hun mars hebben. Ook de drones van BirdMedia zijn hier een voorbeeld van en er vliegt er één live over het publiek waarbij de beelden op het scherm te zien zijn. In gesprek met Avatar 'Anne' - een avatar die mensen die zorg behoeven ondersteunt in hun dagelijkse bezigheden en gekoppeld kan worden aan domotica in huis - geeft Dolf Janssen met de nodige humor een inkijkje in de kansen van ondernemerschap. En niet alleen producten en diensten zijn innovatief, Kesselaar is het Slimste Bedrijf van Nederland door zijn innovatieve manier van werken. René Kesselaar zelf vertelt wat zijn werkwijze is en hoe hij als bedrijf binnen de bouwsector in deze moeilijke tijden toch een enorme groei heeft weten te bereiken.

Dolf Jansen arriveert in een gyrocopter
Dolf Jansen arriveert op het podium van de MKB Innovatie Top 100 in een gyrocopter: een voertuig dat rijdt én vliegt.

Vele honderden inzendingen

Juryvoorzitter Ruud Koornstra heeft samen met de overige juryleden, Scarlett Kwekkeboom-Janse, Joris Craandijk, Frans van der Reep, Bart Stomphorst en Jan Meeus, de moeilijke taak gehad om uit de vele honderden inzendingen de Top 100 samen te stellen. Dolf Janssen belt met hem omdat Koornstra het vliegtuig gemist heeft en zich op een boot in Kroatië bevindt. En terwijl het publiek schatert om het scherpe gesprek dat ontstaat, geeft Koornstra aan dat de toekomst van Nederland juist bij het MKB ligt. Ondertussen worden de eerste overzichten getoond van de lijst, de posities van 100 tot 50 zijn inmiddels bekend. In de zaal klinken blije geluiden als een vermelding op het scherm verschijnt en uit pure nieuwsgierigheid pikt Dolf Janssen enige van de ondernemers uit het publiek om kort toelichting te geven op hun product. Dit is geen standaard uitreiking, dit heeft meer van live cabaret waarbij de ondernemers soms meer gevat zijn dan Dolf Janssen zelf. Onderschat nooit een ondernemer!

Hidden champions

In helikoptervaart wordt het publiek meegenomen naar andere innovaties. Dat Nederlands ondernemerschap nog steeds onderschat wordt vertelt Henk-Jan Winkeldermaat van PunkMedia. Zijn project 'hidden champions' is erop gericht om grote internationale ondernemers afkomstig uit Nederland eindelijk bekend te maken in eigen land. Er wordt een internetdocumentaire gemaakt waarin ondernemers waarvan de producten en diensten in de gehele wereld bekend zijn, uitleg geven over hun werkwijze en tips geven aan andere ondernemers. Belangrijk omdat de Nederlandse 'doe-maar-gewoon-mentaliteit' ervoor zorgt dat we soms niet eens bekend zijn met onze eigen krachtige export.

Henk-Jan Winkeldermaat van PunkMedia vertelt over 'Hidden Champions'
Henk-Jan Winkeldermaat van PunkMedia vertelt over 'Hidden Champions': Nederlandse ondernemers die wereldmarktleider zijn in een niche.

Een bijzonder duurzaam voorbeeld van een product dat wereldwijd grote impact heeft, is bijvoorbeeld de Wakawaka. Een lamp op zonne-energie met ledlampen die in Afrikaanse landen groot verschil kan maken. Door gebruik van verlichting op basis van kerosine gebeuren er veel ongelukken, vooral met kinderen. Deze kleine maar effectieve lamp voorkomt veel leed. Voor het publiek is bijgekomen van dit mooie verhaal wordt gevraagd of iemand met dyslexie het podium op wil komen. Uitgeverij Dyslexion geeft boeken uit in een speciaal lettertype dat lezen voor mensen met dyslexie veel makkelijk maakt. Op het podium wordt aangetoond dat dyslexie grote gevolgen kan hebben voor een persoon en wordt tekst voorgelezen. Het publiek leest mee en ziet het nieuwe lettertype op het scherm.

BleuEFFICIENCY Award

Niet alleen de MKB Innovatie Top 100 kruipt steeds voorbij, inmiddels zijn de plaatsen bekend tot en met 20, maar vandaag wordt ook de BleuEFFICIENCY Award voor duurzame mobiliteit uitgereikt door Mercedes-Benz. HyGear uit Arnhem gaat naar huis met deze prijs. Zij winnen met hun product waterstof uit aardgas.

HyGear neemt de BlueEFFICIENCY Award in ontvangst.
HyGear krijgt van Mercedes-Bens de BlueEFFICIENCY Award voor duurzame mobiliteit uitgereikt.

Top drie

Het is tijd voor de top drie. John Joosten van Syntens licht toe dat het verhaal achter het product en de onderneming bepaalt wie er in de top drie staat. De zaal is klaar voor de laatste posities. Drie ondernemers staan gespannen op het podium. Jan Meeus van NRC Media slaat het eerste exemplaar van de NRC bijlage met de top 100 open en laat de voorkant zien. De hoogste notering is voor het 'groene' lettertype van Ecofont uit Utrecht. Hun innovatie leidt tot besparing van papier en inkt dat oploopt tot wel 50%! Simpel, duurzaam en effectief: reden voor de hoogste notering.

De ondernemers achter Ecofont bekijken vol trots de NRC-bijlage.
De ondernemers achter Ecofont bekijken vol trots de NRC-bijlage, waarin hun nummer 1-innovatie uitgebreid staat beschreven.

Innovatie zal doorgaan

Er wordt nog druk nagepraat in de schitterende bar van het Parktheater. Overal worden visitekaartjes uitgewisseld en felicitaties geuit. Natuurlijk zijn er teleurgestelde gezichten van ondernemers die zichzelf niet terug zien in de lijst. Maar iedere ondernemer weet dat er nieuwe kansen komen en innovatie een proces is dat altijd doorgaat. Alle 100 genomineerde bedrijven hebben succesvolle innovaties doorgevoerd op het gebied van product, dienst, proces of organisatie. Met de realisatie van deze vernieuwingen hebben ondernemers hun omzet verhoogd, hun voortbestaan zeker gesteld of bestaande producten verbeterd. De erkenning van ondernemerschap door deze lijst wordt gewaardeerd. Met rechte rug en stralende gezichten verlaten de aanwezigen over de rode loper het gebouw. Innovatie zal doorgaan.

Reeds acht keer presenteerden Syntens Innovatiecentrum, Mercedes-Benz en NRC Media de ranglijst met 100 concrete innovaties die het Nederlandse Midden- en Kleinbedrijf heeft gerealiseerd. Aan de MKB Innovatie Top 100 is bewust geen prijs verbonden. De kracht van het initiatief is te laten zien waartoe het MKB in staat is. Zij maken het verschil in de crisis en kunnen de economie aanjagen met vernieuwingen.


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO