•  

'Ik wilde meebeslissen'

In 2017 is Petra van Schayik een van de juryleden van de MKB Innovatie Top 100.

Een interview met Petra van Schayik, drijvende kracht en eigenaar van Compumatica.

De MKB Innovatie Top 100 van 2016 stond vol met ICT-innovaties. Niet zo gek in deze tijd van digitalisering. Eén van deze innovaties is de CryptoGuard VPN family. Deze versleutelt verbindingen tussen verschillende locaties en houdt de informatie geheim. Achter deze oplossing staat Petra van Schayik. Drijvende kracht en eigenaar van Compumatica. Ellen Koekkoek, projectleider en ondernemersadviseur bij de Kamer van Koophandel vroeg haar het hemd van het lijf.

In 2015 en 2016 stond je in de MKB Innovatie Top 100 met slimme innovaties. Ook ben je benoemd tot een van de meest invloedrijke zakenvrouwen van Nederland en heb je nominaties op zak: voor 'inspiring 50' en '25 vrouwen die het verschil maken in de tech'. Ook ben je partner en moeder van twee zonen en een dochter. Wat drijft je?

"Ik word er verlegen van als je het zo zegt. Maar ik rolde min of meer in de ICT- en veiligheidsbranche. Na mijn studie aan de HTS ben ik gaan werken. Bij mijn werkgevers leerde ik veel over vertalen van de klantvraag en over kredietverstrekking. Balansen lezen, je kent het wel. Na de komst van onze drie kinderen ging ik om praktische redenen bij mijn man in het bedrijf werken. Maar daar merkte ik dat ik ook graag een ‘kapitein op het schip’ wilde zijn. Kort daarna vroeg mijn oud-collega van Digital of ik bij zijn net nieuw opgestarte bedrijf Compumatica wilde werken. Daar kon ik al mijn ervaring goed gebruiken èn zelf beslissingen nemen! Ik kreeg de kans om aandelen over te nemen. Als kind was ik altijd al initiatiefrijk. Maar als dochter van een onderwijsdirecteur, besefte ik niet dat het ondernemerschap in me zat. Dat bleek later, toen ik de drive ontwikkelde om mede de koers te bepalen. Inmiddels zet ik me dagelijks in om de wereld digitaal veilig te maken. Dat is mijn droom."

Je werkt in een -overwegende- mannenwereld. Je leest en hoort tegenwoordig steeds meer over verschillen tussen vrouwelijke en mannelijke leiderschapsstijlen. Wat merk je hiervan?

"Ik heb niets met dit zogenaamde verschil. Ik zie juist overeenkomsten. Het gaat om de eigenschappen die je nodig hebt, net als bij andere beroepen. In de praktijk vallen mij juist andere verschillen op. Zoals de ondernemer die een eigen ICT-bedrijf heeft of een CEO die als medewerker de 'baas' is. Deze denkt vaak in spreadsheets en gaat voor korte termijn resultaten. Terwijl een ondernemer denkt aan de lange termijn en gaat voor continuïteit van zijn bedrijf. Ook zie ik verschillen tussen Nederland en het buitenland. In het buitenland gaat het vaak om 'how to impress'. Waar je studeerde en welke titels je hebt. Bij vergaderingen in Duitsland zit de hoogste 'in rang' in het midden aan de vergadertafel. In Nederland zie je dit onderscheid bijna niet. In Nederland gaat het om wat je kunt. Ik zeg altijd dat ik alles doe wat ik leuk vind èn de klussen die een ander niet wil doen. Ik neem alle was mee naar huis en ruim ook sneeuw op de parkeerplaats. Ik sta met de voeten in de klei en mijn ervaring is dat andere ondernemers dit ook doen."

Wat is je grootste fout en had je achteraf gezien anders gedaan?

"We hadden een oplossing ontwikkeld voor veilig bellen. Iedereen was laaiend enthousiast, maar niemand kocht het. Omdat de gebruiker zelf nog een aantal handelingen moest doen waar men niet op zat te wachten. Bijvoorbeeld een app of update installeren. Ook ontwikkelde de telefoniemarkt zich te snel. Want op het moment dat wij onze oplossing klaar hadden voor de markt, lag er alweer een nieuwe smartphone in de winkel. Onze oplossing was moest dan weer aangepast worden aan het nieuwe model. Dit hadden we onderschat."

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen waarmee ondernemers rekening moeten houden?

  • "Er zijn zoveel digitale risico's die mensen nu nog niet overzien. We weten nog te weinig over de 'sporen' die we digitaal achterlaten. Hiermee doel ik niet alleen op Facebook of Linkedin. Maar op alle gegevens die we achterlaten en derden kunnen gebruiken voor allerlei doeleinden. Iedereen is verbonden met het internet. Hier is voor criminelen enorm veel geld aan te verdienen, meer bijvoorbeeld dan aan drugs. Iedereen kan je bankrekening plunderen. Cybercrime is niet plaatsgebonden. Daarom is het continu vooruit kijken en nadenken wat je doet. Ik verwacht –en hoop- daarom dat bedrijven de komende jaren veel meer gaan doen aan bewustwording en scholing van hun medewerkers. Gelukkig gebeurt het al op scholen."
  • "Ik merk dat veel ondernemers nog niet veel geld en tijd over hebben voor digitale beveiliging. Ik verwacht dat dit gaat veranderen. Wil je er echt werk van maken? Houd er dan rekening mee dat je ongeveer 10% van je IT budget investeert in beveiliging. Veel ondernemers maken gebruik van bijvoorbeeld gratis virusscanners. Niets mis mee, maar het is geen op-maat-gemaakte oplossing voor je eigen bedrijf. Het is goed je hiervan bewust te zijn."
  • "Er komen steeds meer 'smart' toepassingen, zoals de smart phone, smart tv en smart energiemeter. Besef goed dat mensen de opgeslagen persoonlijke gegevens in handen kunnen krijgen zonder dat je het zelf weet. Hier staan maar weinig mensen bij stil. Jaren geleden werd in een hotel al ons gebruik van de minibar op onze kamer op afstand gemeten. Wij wisten nergens van. Tegenwoordig wordt door middel van het Internet of Things en big data alles met elkaar verbonden. Dit gaat steeds verder. De hamvraag is: wat gebeurt er met al deze gegevens en wie heeft hier belang bij? Dat zijn niet alleen inbrekers,ook verzekeraars en gemeenten kunnen ze gebruiken om premies en belastingen te specificeren. Wij denken voortdurend verder wie er belang zouden kunnen hebben bij onze gegevens."

Steeds meer jongeren willen een zinvolle bijdrage leveren in plaats van een dikke leaseauto of een fors salaris. Wat zijn je tips voor deze jonge ondernemende geesten met een droom?

"Dit herken ik bij één van mijn kinderen. Ik noem hem weleens een 'wereldverbeteraar'. Hij is jongerenvertegenwoordiger bij de VN. Zo fietste hij eerder naar Kaapstad om daar een project te starten tegen jeugdwerkloosheid. Hij betrok het bedrijfsleven en de overheid erbij. Prachtig initiatief. In mijn beleving krijgen wereldverbeteraars veel meer te maken met vooroordelen dan anderen die iets opstarten dat past bij de gevestigde orde. Je start sneller een onderneming dan dat je je droom waarmaakt, is mijn ervaring. Mijn advies is: volg je droom, maak een plan. Zet door, ook als het tegenzit!"

Bron: Kamer van Koophandel


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO