Openproducts

CountClock: kinderen anders leren klokkijken

CountClock

Bedrijfsnaam Openproducts
KvK Nummer 37123319
Website www.openproducts.org
Beschrijving onderneming Open source productontwerp
Naam innovatie CountClock: kinderen anders leren klokkijken
Beschrijving innovatie De CountClock is ontworpen om kinderen te helpen bij het leren klokkijken: de verwarrende concepten van de analoge klok (de dubbele schalen, de twee wijzers, de cijfers, de halve uren en kwartieren) worden als aparte leerstappen aangeboden. Lampjes geven de tijd aan op een aparte uur- en minutenschaal. In het meest eenvoudige leerniveau worden alleen de uren weergegeven. Door de lampjes op de binnencirkel te tellen weten kinderen wat het uur is: ze hoeven de cijfers dus niet te kennen. Vandaar ook de naam: CountClock (Telklok in het Nederlands). In de opeenvolgende leerniveaus kunnen telkens elementen toegevoegd worden, zoals halve uren en kwartieren. De weergave in het hoogste leerniveau komt dicht bij de gewone analoge klok: op de binnencirkel brandt één lampje voor het uur en op de buitencirkel één lampje voor de minuut. En er knippert een lampje voor de secondes.
Website innovatie www.countclock.cc
Noodzaak en belang van deze innovatie De CountClock biedt een beeldende manier om kinderen te leren klokkijken. Met de analoge klok kan het leren klokkijken bij kinderen tot frustratie leiden omdat het een vrij complex instrument is om af te lezen. De CountClock daarentegen geeft juist snel een positieve ervaring: "ik kan al klokkijken!" Omdat de leerniveaus gradueel instelbaar zijn is de kans op het succesvol doorlopen van de leerstappen groot.
Bijdrage aan een betere wereld De bijdrage van de CountClock aan een betere wereld zit vooral in het gekozen business model: de broncode van het ontwerp is beschikbaar en daarmee kan een eigen CountClock gemaakt worden, op basis van losse onderdelen. Door het ontwerp te delen neemt de kans toe dat er wereldwijd kinderen met de CountClock leren klokkijken. De CountClock is ook geschikt als maak-project voor basisscholen, waar oudere kinderen tijdens techniekles een exemplaar in elkaar kunnen zetten voor de jongere kinderen.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Gebruikelijk bij het leren klokkijken is om de conventionele analoge klok als startpunt te nemen. Starten met de CountClock is een geheel andere benadering van het uurwerk. Twee nieuwe en originele eigenschappen van de CountClock zijn: 1) het toepassen van kleur met als doel om aparte eenheden van de tijdschaal als geheel te laten oplichten (zoals half uur en kwartier), en 2) het aanbieden van opeenvolgende leerniveaus met als doel om het leerproces bij jonge kinderen te faciliteren. Dit laatstgenoemde gebeurt door het leren klokkijken in stappen op te delen en het aflezen beeldender en intuïtiever te maken. Om de originaliteit van de CountClock vast te stellen heeft een nieuwheidsonderzoek plaatsgevonden, met als startpunt een zoekopdracht uitgevoerd door Octrooicentrum Nederland, onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De uitkomst ervan is hierboven beschreven.

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO