FoodBasics

TastyBasics

Bedrijfsnaam FoodBasics
KvK Nummer 04041675
Website www.tastybasics.nl
Beschrijving onderneming Beschrijving onderneming Food Basics ontwikkelt, produceert en verkoopt ingrediënten voor de voedings- en dierenindustrie. Al meer dan 30 jaar levert zij oplossingen op maat voor de klant. Vernieuwing door productontwikkeling zit dit jaar op de kop af 25 jaar in het DNA van de organisatie. Nieuwe producten worden vaak ontwikkeld in een projectmatige samenwerking met klanten en/of leveranciers. Naast “product leadership” in specifieke niches van mondiale markten , kan de klant rekenen op een flexibele logistieke service en een professionele ondersteuning in de toepassingsgebieden. Tot 3 jaar geleden beperkte zich het productenpakket tot twee categorien: emulgatoren (vooral voor diervoeder, maar ook voor food) en instant zuivelproducten. Deze zijn kant en klaar uit poeder aan te lengen voor continenten waar geen melkproductie is.
Naam innovatie TastyBasics
Beschrijving innovatie Beschrijving innovatie De wereld is de afgelopen 100 jaar enorm veranderd. We zijn heel anders gaan eten. Het is normaal om te eten wat lekker is en wat voorhanden is in de winkel waar marketing en promotie hun werk doen. We worden blootgesteld aan een labyrint van (zoete) verleidingen en hebben geen idee wat goede bouw- en brandstoffen zijn voor ons lichaam. Laat staan dat we hebben geleerd wat de functie van voeding is voor je lichaam. Zelfs opleidingen voor artsen hebben geen voedingskennis in hun curriculum. Ziekten liggen op de loer. Steeds meer mensen krijgen obesitas. Ook de enorme toename van diabetes en andere metabole ziekten jagen ons de stuipen op het lijf. Deze welvaartsziekten koment steeds vaker voor (nu al bij meer dan een miljoen mensen in Nederland) en de patiënten zijn steeds jonger. Het aantal mensen met hart- en vaatziekten stijgt en het lijkt wel of we het doodnormaal vinden om op een bepaalde leeftijd pilletjes/bloedverdunners te gaan slikken. Bewustzijn groeit Het besef dat hier iets aan moet worden gedaan, lijkt te groeien. Het kernwoord preventie wordt door overheden, maar ook bijvoorbeeld door zorgverzekeraars als VGZ in de mond genomen. Er wordt veel over gesproken en gedebatteerd. We zijn in gesprek met Menzis over de mogelijkheden voor een samenwerking. Met de producten van TastyBasics brengen we een onderscheidende innovatie op de markt, omdat we met de jarenlange kennis investeren in het werkelijk DOEN. Het werkelijk ontwikkelen en vermarkten van gezonde voeding. Deze voeding past in een levensstijl waarmee je gezond ouder wordt. Je lichaam is in balans, waardoor je je op korte termijn fit en vitaal voelt. Op middellange termijn ondersteunt gezonde voeding het herstel van je lichaam en op lange termijn helpt het chronische ziekten, zoals obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten voorkomen. Een zorg minder voor jezelf, een grote zorg minder voor de maatschappij. Natuurlijke ingrediënten De innovatie is een productlijn van verschillende voedingsmiddelen. Bijzonder is dat deze zijn gemaakt op basis van ‘whole foods’. Whole foods zijn niet geraffineerd, wat betekent dat er geen stoffen uit zijn verwijderd. In de praktijk gebruiken we groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en pitten in zijn geheel. We gebruiken dus niet alleen het sap van een sinaasappel, maar de complete vrucht (dus ook de vezels). Hierdoor ontbreken er geen essentiële micro- of macronutriënten in onze producten. Daarnaast gebruiken we ook maar heel beperkt whole foods, die al door rassen selectie en teelt optimalisatie een strek verhoogd koolhydraat gehalte hebben. Voorbeelden hiervan zijn tarwe, aardappelen en bv rijst. Whole foods vormen voor ons productontwikkelingteam de basis om heerlijke producten te maken, zoals pannenkoeken, groentetaartjes, brood, crackers, salade en cake. Voor elk moment van de dag bieden we een alternatief. Samen met productiepartners maken we het waar dat de ontwikkelde producten (bij ons labschaal) ook werkelijk industrieel op grote schaal kunnen worden geproduceerd. Door het gebruik van whole foods kennen onze producten automatisch de volgende positieve claims: - Minder koolhydraten (in ons geval altijd > 50% minder koolhydraten dan het standaard product) - Geen toegevoegde suikers (ook geen vervangers, ook geen suikervervangers) - Meer vezels - Balans in nutriënten Dit is precies wat ook past binnen het advies van de Gezondheidsraad. We eten te weinig groente en fruit en krijgen te weinig vezels binnen. We moeten dus meer momenten op een dag vinden om groente en fruit te eten. Ook noten en peulvruchten dragen bij aan een gezond lichaam. De helft van de Nederlanders eet niet of nauwelijks noten en peulvruchten. Juist deze producten verwerken wij als whole food.
Website innovatie www.tastybasics.nl, www.facebook/tastybasics, youtube, TastyBasics Way of life , youtube TastyBasics filmpje koolhydraten
Noodzaak en belang van deze innovatie Noodzaak en belang van innovatie Chronische ziekten als obesitas en diabetes komen steeds vaker en op jongere leeftijd voor. Hoge zorgkosten belasten steeds meer de portemonnee thuis en op grote schaal de overheidsuitgaven. Dit terwijl we steeds meer weten over de juiste manier van eten, die je lichaam voedt in plaats van vult. Wij geloven dat we over 5 à 10 jaar zeggen: ‘Wat! Dat we toen zó veel suiker en koolhydraatrijke producten aten, terwijl we konden weten dat naar schatting minimaal meer dan 50 procent van de bevolking er metabool ziek van wordt. Doodzonde! Eet zoals onze voorouders gewoon vonden, passend bij de manier waarop we evolutionair geworden zijn wat we zijn. Zonder de vormen van ver- en bewerking die onze voeding uit balans hebben gebracht. Kies voor whole foods, leef gezond!’
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel In welke mate nieuw en origineel? We zijn de eerste organisatie die smakelijke voeding op de markt brengt vanuit de whole foods-gedachte. Hiermee maken we gebruik van de eigenschappen van het product. Fruit is zoet, dus we gebruiken heel fruit voor bijvoorbeeld onze cake. We gebruiken groente, peulvruchten en noten voor ons groentetaartje. Noten voor het korstje, ei en peulvruchten voor de binding. Het bestaande paradigma is dat we convenience food altijd processed food laten zijn. Dat wil zeggen dat de grondstoffen bewerkt zijn. Die bewerking komt vaak neer op het opzuiveren van het koolhydraatcomponent. Voorbeelden: Uit bieten wordt de geconcentreerde suiker gehaald. Graan wordt vermalen en ontdaan van (een deel van) alle voedingsstoffen, behalve het zetmeel. Zetmeelaardappelen worden compleet gesplitst voor pure zetmeelproductie en gelukkig ook steeds meer voor het eiwit. Convenienceproducten die eruit worden gemaakt, bevatten dus een enorme overkill aan koolhydraten. Allemaal producten waarvoor TastyBasics een alternatief heeft en gaat introduceren. De TastyBasics alternatieven hebben altijd de hele grondstoffen als basis. Marktonderzoek in supermarkten in andere westerse landen en evaluatie van product innovaties op beurzen als gulffood, Anuga en SIAL leert dat er nog geen productlijn is die convenience producten behelst die niet onder de WHO definitie van “processed food”valt. Er zijn “low carb” producten maar daar is het geraffineerde koolhydraat vervanger door zoetstoffen en bv polyolen als vulstof. Smaakvol en gezond De kunst is om iets smaakvols te maken, zonder toegevoegde suikers, met hele producten als basis en óók nog verwerkbaar op een machine die het product snel moet kunnen maken. Met als resultaat producten die een heerlijk dagelijks eetpatroon mogelijk maken, zonder te veel koolhydraten. Onlosmakelijk daarmee verbonden is natuurlijk het hogere gehalte aan andere nutriënten, zoals vezels, eiwitten en vetten, maar ook mineralen, vitamines en allerlei andere heel nuttige micronutriënten die de natuur in zich heeft. Het hogere gehalte aan deze micronutriënten gaat gepaard met het behoud van die stoffen die smaak geven (koolhydraat verrijkte grondstoffen zijn vrij van smaak of bijvoorbeeld alleen maar zoet). Producten met meer smaak geven ook betere signalen aan de hersenen ‘dat er gegeten wordt’. Het signaal ‘Ik heb nu genoeg gegeten’ wordt beter waargenomen. In goed Engels: de satiation is beter. Belangrijk voor mensen die niet op dieet willen, maar toch minder energie per portie willen innemen. De andere Engelse term waarvoor geen goed Nederlands woord is, luidt satiety. Dat geeft aan of iemand na een maaltijd weer snel trek krijgt. Formules die voor het berekenen van satiety worden gebruikt, geven aan dat de TastyBasics alternatieven door hun lagere koolhydraat en met name hogere eiwit-, vet- en vooral vezelgehalte het ‘snaaigedrag’ duidelijk kunnen beperken. In de praktijk is dat ook precies wat consumenten aan feedback geven. TastyBasics introduceert dus een nieuw paradigma in convenienceproducten. Als basis ‘non processed’ grondstoffen en toch 100% gemak.

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO