Star Sock BV

Healthy Seas Sokken

Healthy Socks

Bedrijfsnaam Star Sock BV
KvK Nummer 18045837
Website www.starsock.nl
Beschrijving onderneming Bij Star Sock zijn we gepassioneerd over sokken, over de mensen die ze maken, en de mensen die ze dragen. We geloven dat succes niet alleen gemeten wordt in geld, maar vooral in de positieve impact die we hebben op de mensen om ons heen en op onze planeet. We willen succesvol zijn als bedrijf, en onze kernwaarden Passie, Plezier, Professioneel en Puur staan aan de basis van alles wat we doen. Star Sock is opgericht als familiebedrijf ruim 20 jaar geleden door Eric en Angelie Roosen. We zijn gespecialiseerd in zoals de naam al zegt, sokken, en leveren zowel private-label als merken zoals Lotto aan de grote Europese retailers; Albert Heijn, Kruidvat, Next, Aldi, Kaufland, NKD etc. Onze ambitie is om in 2020 90% van al onze sokken op een volledig duurzame wijze te produceren. Dit kan alleen als we onze volledige keten van A tot Z kennen, en zo kunnen garanderen dat we een volledig duurzaam product leveren; gemaakt met duurzame materialen en processen (Planet), onder de beste omstandigheden tegen een eerlijk loon (People). We willen laten zien dat duurzaamheid geen niche is, maar dit juist realiseren in de grote massamarkt. Om dit te doen hebben we een bijzonder verhaal nodig.
Naam innovatie Healthy Seas Sokken
Beschrijving innovatie Eind 2012 heeft Star Sock samen met ECNC (NGO in Tilburg) en Aquafil (Italiaanse garenfabrikant) 'Healthy Seas: a Journey from Waste to Wear' opgericht. De Healthy Seas organisatie werkt door heel Europa samen met vissers en duikers om oude visnetten in te zamelen. Deze worden daarna door Aquafil geregenereerd in nieuw kwaliteitsgaren (Nylon6), om er daarna weer duurzame textielproducten van te maken zoals sokken, zwemkleding en tapijten. Ieder product dat verkocht wordt met het Healthy Seas verhaal draagt zo direct financieel bij aan het organiseren van meer clean-ups, het vergroten van het bewustzijn, en het verder schoonmaken van onze zeeën! Als 'A Journey From Waste to Wear' is Healthy Seas een open initiatief (non-profit) dat andere bedrijven aanmoedigt om partner te worden, en zo mee te helpen aan het voorkomen van de enorme schade die deze zogenaamde 'Ghost Fishing Nets' toebrengen aan onze zeeën en oceanen. We zijn er enorm trots op dat 'onze' Healthy Seas nu al binnen 3 jaar op eigen benen kan staan, en dat we in deze drie jaar al ruim 160 ton aan visnetten in samen met onze duikers en vissers. Star Sock is als oprichter betrokken in het bestuur van Healthy Seas om het zo op koers te houden. Echter betalen wij net als alle andere betrokken bedrijven keurig onze afdracht, omdat dit de basis is waar Healthy Seas op draait. Op www.healthyseas.org vind je nog heel veel meer info, resultaten en filmpjes om een beter beeld te krijgen. De kern van onze innovatie is dat we: - Healthy Seas opgericht hebben - En niet alleen een 100% duurzame sok met dit garen maken - maar dat we met deze Healthy Seas sokken actief bijdragen aan het verder schoonmaken van onze zeeën!
Website innovatie http://healthyseas.org/assets/uploads/2014/01/2015-results2esp.pdf
Noodzaak en belang van deze innovatie We gaan hard toe naar de situatie dat er in Kilos meer plastics in onze oceanen zit dan vissen en zeeleven... Van al deze plastics zijn de zogenaamde 'ghost nets' de meest schadelijke, omdat deze netten door blijven vissen en zo onvoorstelbare schade aanrichten voor jaren achtereen. Healthy Seas biedt niet alleen een actieve oplossing om dit probleem structureel aan te pakken, maar werkt vooral ook aan de bewustwording onder oa vissers en duikers, maar ook met lespaketten op scholen. Mooiste overwinning is dat in 2015 de Urker vissers zich bij Healthy Seas hebben aangesloten. Een conservatieve groep vissers die meer dan 50% van de Nederlandse vloot uitmaken, maar die zich nu dus actief gaan inzetten voor Healthy Seas en trots zijn om dit te doen! Dat is toch gewoon ontzettend gaaf? Hetzelfde effect willen we in de komende jaren met onze sokken nog verder gaan realiseren. Bewuste en trotse consumenten in de grote massamarkt, die actief bijdragen aan schonere zeeën!
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Het garen werd al door Aquafil gemaakt, ook wij maakten al sokken, en ECNC had al een pilot om te duiken naar visnetten. De crux is dat we alles samen hebben gebracht en zo met 3 partijen iets gecreeërd hebben dat vele malen groter is geworden dan de som der delen. En een veel grotere impact heeft. Er zijn veel duurzame producten, maar Healthy Seas is uniek door het hele duidelijke 'Waste to Wear' verhaal -> ieder verkocht product draagt direct bij aan het schoonmaken van onze zeeën!

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO