Rechtstreex

Verkorten van de voedselketen

Verse groente

Bedrijfsnaam Rechtstreex
KvK Nummer 61569828
Website www.rechtstreex.nl
Beschrijving onderneming Rechtstreex werkt (sinds juni 2013) aan de voedselketen van de toekomst. Een korte keten die 100% transparant is, met eerlijke prijzen voor boer en consument, en waarin alle partijen echt samenwerken in de regio (Rotterdam). Hiermee wordt eten weer een belangrijk onderdeel van je identiteit, en streeft Rechtstreex ernaar dat je verbonden bent met de plek waar je leeft. Op deze manier staan we bekend als het merk dat de lekkerste en meest verse regionale producten levert aan consumenten via het innovatieve wijkchef-model, aan vernieuwende chefkoks van vooruitstrevende restaurants en hotels, op (bedrijfsverzamel)kantoren via lunch en catering, en via (pop-up) winkels en markthallen waar regionaal eten samenkomt met beleving en ontspanning. Door de voedselketen te verkorten en integraal aan te pakken met alle betrokken partijen en bottom-up te vernieuwen is Rechtstreex bezig om een transitie teweeg te brengen in ons voedselsysteem. In verbinding en in samenwerking met de omgeving bouwen we aan een regionaal ecosysteem waarin alle schakels van de voedselketen opnieuw uitgevonden worden en waar weer verantwoord wordt omgegaan met mensen, bodem, landschap, dieren, planten, water en energie. De ‘foodprint’ omlaag, de voedselketen 100% transparant, geen voedselverspilling, kringlopen verregaand gesloten, en de verbinding tussen alle betrokkenen open. Zo zijn we op weg naar een eerlijk en gezond voedselsysteem van de toekomst, waarin alle Nederlanders (en te beginnen Rotterdam) aanspraak kunnen maken op gezond en duurzaam voedsel uit hun regio. Met Rechtstreex bestel je via ons online platform direct bij de boer en kleinschalige producent in jouw regio en haal je je producten af bij een wijkchef bij jou in de buurt. Zo heb je wekelijks verse, lekkere producten bij jou uit de regio. Producten waarvan je weet waar ze vandaan komen en wie ze heeft gemaakt, met een eerlijke prijs voor de boer en voor de consument. Je hebt 100% vrije keuze in wat en hoe vaak je bestelt en zit niet vast aan een abonnement of vaste box. Op de website en van de wijkchef in jouw buurt leer je alles over de boeren in jouw regio, de producten en hoe je ze kan bereiden. In het wijkpunt kom je bovendien je buren en buurtgenoten weer tegen die je anders niet zo snel spreekt. Indien gewenst bezorgt de wijkchef de producten bij je thuis. Naast de innovatieve distributie via de wijkchef hebben we een aantal andere proposities lopen in Rotterdam. Dit zijn het leveren van lunchboodschappen op kantoren met Rechtstreex Lunch, een eigen winkel- en keuken (flagshipstore) ‘De Keuken van Rechtstreex’ in de Fenix Food Factory (Rechtstreex is mede-oprichter van de Fenix Food Factory), en een productiekeuken ten behoeven van catering-opdrachten en productontwikkeling. Rechtstreex is vanaf de start in 2013 gegroeid van 1 wijkchef in Rotterdam (Scheepvaartkwartier) naar op dit moment 34 wijkchefs totaal, waarvan 18 in Rotterdam, 10 in Utrecht, en 6 in Eindhoven. Deze wijkchefs zijn zelfstandige ondernemers die een paar uur per week een afhaalpunt runnen. Zo’n afhaalpunt kan enigszins vergeleken worden met een pop-up winkel en laat zich ook wel omschrijven als de ‘groenteboer 2.0’ die z’n weg terug vindt naar de wijk. Deze wijkpunten zijn gevestigd op locaties waar de wijkchef vooralsnog geen huur betaalt en waar synergie is met andere activiteiten, waardoor een win-win-win situatie ontstaat. Het zijn plekken waar al mensen komen, waar al activiteiten plaatsvinden met eten, of waar de link met eten en gezond voedsel makkelijk kan worden gelegd. Huidige voorbeelden van locaties zijn hotels, kookstudios, (pop-up) winkels, fitnessclubs, lunchrooms, scholen waar de leerlingen het wijkpunt runnen als onderdeel van hun opleiding, en in enkele gevallen bij wijkchefs thuis in een garage of kelder. Interessante toekomstige plekken die wij voorzien zijn bijvoorbeeld kantoren en kinderopvang waar het afhaalpunt zich ideaal laat combineren met gemak en efficiëntie, en waar Rechtstreex mogelijk een extra rol kan spelen in catering-, lunch- en horeca-activiteiten. Rechtstreex is in regio’s georganiseerd, en is begonnen in Rotterdam (start juni 2013), opgeschaald naar Utrecht (start juni 2015) en verder opgeschaald naar Eindhoven (start september 2015). Daarmee kunnen we een kleinschalige regionale voedselketen realiseren per regio. Dat biedt voordelen in transparantie, versheid, diversiteit, innovatie, sociale verbindingen, regionale economie, werkgelegenheid en merkbinding. Per regio starten we met het leveren via ons innovatieve wijkchef-model. Dat levert een stabiel startvolume en veel marketing- en persaandacht op. Daarna breiden we iedere regio uit met aanvullende proposities, zoals lunch, catering, levering aan horeca en een flagshipstore. Op die manier zorgen we voor volume in de keten, de uitbouw van business cases en het regionale netwerk en een grotere toegankelijkheid en beschikbaarheid van regionale producten. Op dit moment ligt er een focus op het doorontwikkelen en versterken van het product en daarmee de omzet in de bestaande activiteiten. Aan de hand van klantonderzoek wordt bepaald welke verbeteringen we in het product kunnen doorvoeren die bijdragen aan de besteding, retentie en groei van het aantal klanten wat bij een wijkchef bestelt. Daarnaast wordt gewerkt aan het versterken van de operatie van de wijkchef, zodat die zelf met grotere tevredenheid kan werken en een betere klantervaring kan bieden. Dit gebeurt op het vlak van opleiding, handleidingen en do’s en don’ts en het ontwikkelen van best practices in de operatie en communicatie van een wijkpunt.
Naam innovatie Verkorten van de voedselketen
Beschrijving innovatie Rechtstreex ontwikkelt een online platform, met daaraan gekoppeld online- en offline verbindingen tussen boeren, kleine producenten, gemeentes, investeerders, klanten en ga zo door. Een verbinding tussen stad en platteland. Alles is zo opgezet om Rechtstreex goed op te kunnen schalen tegen relatief lage kosten. Begonnen vanuit 1 enkele wijkchef, zijn dat er nu zo'n 20 in Rotterdam, en er is ruimte voor >100 wijkchefs in Rotterdam en omstreken (denk ook aan de kleinere gemeentes rondom Rotterdam). Naast deze schaalbaarheid in Rotterdam, is het ook schaalbaar naar andere regio's en voorzien we uiteindelijk (naar verwachting per eind 2017) een landelijke dekking met Rechtstreex. Hiermee hebben we impact in de regio's op (onder andere): - Foodprint in de regio (efficiente logistiek tussen stad en platteland, producten vliegen niet langer de hele wereld over) - Werkgelegenheid (de huidige 34 wijkchefs zijn zelfstandig ondernemers, daarnaast nu 20 werknemers in dienst bij Rechtstreex, en toekomstige werkgelegenheid in deze nieuwe voedselketen bij verdere groei) a) Reguliere werkgelegenheid b) Werkervaring en werkplekcreatie voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt (in de productiekeuken en fenix food factory werken we met o.a. Magis010 en Pameijer). - Persoonlijke ontwikkeling in de nieuwe economie (new economy, sharing economy, circular economy) - Een fair-share voor de boer (de boer ontvangt maar liefst 63 eurocent van elke euro die de consument besteedt bij Rechtstreex!!) - Voedselkilometers verkorten - Daarmee uitstoot CO2 verlagen (transport, productie, verpakking) - Sociale cohesie (in de wijk): Met Rechtstreex ontstaan allerlei nieuwe verbindingen in de wijk - tussen jong en oud, tussen klassen, evenementen in de wijk rondom voedsel, etc. - Regionale economie met nieuwe vormen van samenwerken en innoveren met de boer (nieuwe Nederlandse kikkererwt, quinoa, en granen uit de Hoeksche Waard) - Zingeving in maatschappij - Gezond voedingspatroon (diëtiek) - Maatschappelijke betrokkenheid - Gezonde bodem (we doen bv. project met boer naar gezondheid van de bodem, gebruik van koffiedik voor bodemverbetering in Hoeksche Waard) - Voedingswaarde producten verbeteren - Snelheid innovatie in voedsel - Voedselverspilling nihil bij Rechtstreex - Verpakkingsmateriaal (we recyclen plastic tassen, flessen, etc. in de wijk) De huidige voedselketen is niet transparant en bestaat uit veel schakels. Als consument vertrouw je daar blind op, maar je hebt geen idee wat er met je eten gebeurt. De keten wordt gedreven door industriële efficiëntie, kostenreductie en marketing en smaak, kwaliteit en sociale aspecten zijn secundair. Deze voedselketen brengt met regelmaat ernstige voedselschandalen voort en sluit niet meer aan bij de consument die op zoek is naar herkomst, authenticiteit, duurzaamheid, kwaliteit, gezondheid en verbinding met de mensen om hem/haar heen. De deeleconomie, lokale systemen, sociale netwerken en zingeving zijn sterk in opkomst. De huidige voedsel- en supermarktketen biedt daar geen antwoord op. Consumenten willen betrouwbaar, gezond en smaakvol eten voor zichzelf en hun kinderen. Ze willen weten waar hun eten vandaan komt, wie het heeft gemaakt en willen op een verantwoorde manier boodschappen doen. Supermarkten doen een poging in die richting, maar blijven onderdeel van een niet-transparante keten, het ‘uitknijpen’ van boeren, een hoog percentage aan voedselverspilling en een anonieme omgeving. Korte keten initiatieven en maaltijdboxen doen een stap in duurzaamheid en gemak, maar bieden voor de consument te weinig vrijheid, weten hun duurzaamheidsambitie niet waar te maken of weten onvoldoende groei te realiseren. Rechtstreex biedt een compleet assortiment verse producten van boeren uit je regio. Je kan wekelijks online bestellen wat je wil en zit niet vast aan een abonnement of minimum bestelhoeveelheid. Je haalt je producten op bij een wijkchef bij jou in de buurt die je alles kan vertellen over de boeren en de bereiding van de producten. Door de korte keten krijgt de boer een eerlijke prijs en betaalt de consument nooit teveel. Rechtstreex faciliteert dit online en heeft ook de logistiek in eigen handen. Daarin wordt geen voorraad aangehouden, maar alles gebeurt op voor-bestelling. Met deze manier van werken is Rechtstreex zeer innovatief, de keten wordt opnieuw ontworpen en Rechtstreex challenged de bestaande voedselketen. Goede prijzen en gezonde samenwerkingen in de keten, geen voedsel-waste, korte lijnen, online bestellen, online en offline verbindingen, bottom-up aanpak, transparantie. Daarnaast geeft Rechtstreex veel workshops en zijn we ook actief op het vlak van educatie, denk aan de samenwerkingen met scholen op het onderwerp voedsel. Voor een verdiepende zeer interessante (systeem)analyse op Rechtstreex, lees het volgende artikel: http://www.greenbridges.nl/systeemdenken/rechtstreex-wij-halen-de-voedselketen-uit-de-anonimiteit-en-stoppen-de-ratrace/ Ook als organisatie gaan we vernieuwend te werk. Zo hebben werknemers bij Rechtstreex onbeperkt vakantiedagen, mogen ze zelf werklocatie en tijden bepalen, genieten ze van regionale lunch elke dag en bestaat er nauwelijks een hiërarchische structuur in het bedrijf. Samen bouwen we op een organische manier aan de nieuwe voedselketen.
Website innovatie http://www.greenbridges.nl/systeemdenken/rechtstreex-wij-halen-de-voedselketen-uit-de-anonimiteit-en-stoppen-de-ratrace/
Noodzaak en belang van deze innovatie Het is noodzakelijk en belangrijk om de voedselketen te veranderen omdat de huidige manier van werken geen duurzame manier is en niet future-proof is als je kijkt naar de impact-factoren die hierboven al zijn vermeld. We moeten anders omgaan in de keten met mensen, boeren, milieu, grond, werkgelegenheid en ga zo door. Dit zit allemaal in de werkwijze van Rechtstreex, en daarmee zijn we het model van de toekomst als het gaat om de voedselketen. Een prettige bijkomstigheid is dat het zeer schaalbaar is, lage opstartkosten betreft, en zo dus een gigantische impact kan gaan hebben. Rechtstreex is een social enterprise (http://www.social-enterprise.nl/wie-doen-het/rechtstreex/).
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel Rechtstreex is in 2013 de eerste in Nederland geweest die op deze integrale manier met de voedselketen aan de slag is gegaan. We hebben niet enkel een propositie op het vlak van voedsel (denk aan HelloFresh, Beebox, of De Krat die een box hebben, en dat goed doen), we zijn een integrale voedselketen aan het bouwen, noem het een 'ecosysteem' waarop partijen makkelijk kunnen aanhaken en mee kunnen bouwen. Zodoende heeft Rechtstreex nu het wijkchef-model, een retail winkel, lunch op kantoren, en leveren we aan horeca. Er is ruimte voor meer proposities die voortbouwen op de nieuwe voedselketen. (=omni-channel denken en werken) Ook nieuw en origineel aan Rechtstreex is het werken en denken in regio's, met enkel producten uit dat gebied. Dat is onderscheidend en zo ontstaat er ook echt contact en verbinding tussen makers en gebruikers. De start van Arthur Nijhuis: https://www.ikgastarten.nl/startersverhalen/de-start-van-arthur-nijhuis-rechtstreex

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO