Qwiek BV

Qwiek.up

Bedrijfsnaam Qwiek BV
KvK Nummer 57452563
Website www.qwiek.eu
Beschrijving onderneming Qwiek: de naam zegt het al: vitaal, levenskrachtig, gezond, kras en fit! En dat is Qwiek ook, producten vol vitaliteit gestoken in een eigentijds jasje. Qwiek: Een combinatie van slimme technologische toepassingen die minder mobiele mensen moet prikkelen om vooral in beweging te zijn en te blijven. Op een eenvoudige manier in hun eigen woonomgeving, met medebewoners of wie weet, met bezoek! Voordeel voor de gebruikers van Qwiek: Isolement wordt doorbroken en vervangen door gezelligheid en socializen op een nieuwe manier. Of met andere woorden: Qwiek brengt zijn doelgroep, onze ouderen, niet alleen op een verantwoorde manier vanuit de ‘huiskamer’ in beweging, maar zorgt er ook voor dat u het gezellig kan hebben zonder actief mee te doen.
Naam innovatie Qwiek.up
Beschrijving innovatie De Qwiek.up creëert een dynamische omgeving voor bedlegerige cliënten en past hierdoor goed in een belevingsgerichte zorgaanpak. Hoe werkt een Qwiek.up? Cliënten worden zintuigelijk geprikkeld door gebruik te maken van kamervullende projecties en geluid verpakt in een eenvoudig te bedienen product. De Qwiek.up is een persoonlijk product dat mobiel inzetbaar is op de gehele afdeling van een zorghuis. Dit bespaart tijd in transfers en geeft cliënten de mogelijkheid om te snoezelen in hun eigen vertrouwde omgeving. De persoonlijke belevingen worden gecreëerd door een assortiment aan belevingsmodules of een diashow van persoonlijke foto’s. Zodoende worden individuele belevingen gecreëerd die inspelen op de behoeftes van de cliënt. Hierdoor is de Qwiek.up niet alleen inzetbaar in de dementiezorg, maar kan deze ook perfect ingezet worden als mobiele snoezelkamer in de gehandicaptenzorg.
Website innovatie
Noodzaak en belang van deze innovatie De noodzaak voor verandering omtrent de problematieken met de vergrijzing in Nederland behoeft eigenlijk geen extra uitleg. We zijn met z'n allen bewust van het feit dat het aantal senioren versneld toeneemt en tegelijkertijd mensen in het algemeen ouder worden. Oftewel ‘de dubbele vergrijzing’. Helaas betekent ouder worden niet dat we allemaal gezond oud worden; integendeel zelfs. Een groot probleem bij oud worden is dat heel veel senioren lijden aan dementie (1 op 5 bij de leeftijd van 80 jaar). Een dag van deze (vaak bedlegerige) dementerende senioren is geen pretje. Buiten het feit dat ze iedere dag weer moeten worstelen met hun aandoening krijgen ze vanuit hun omgeving ook weinig tot geen stimulerende cognitieve prikkels. Voor de senioren in het zorghuis brengt de Qwiek.up hier verandering in dmv een mobiele oplossing die een kamer omtovert tot een ware beleving (Denk hierbij aan een Aquarium, interactieve verhalen, boswandeling of zelfs een concert van André Rieu (sinds kort heeft Andre Rieu zich aan het product gekoppeld dmv het sponsoren van 4 "Andre Rieu" belevingsmodules). Middels deze belevingen worden niet alleen (dementerende) senioren cognitief gestimuleerd, maar is er ook bewezen dat sommige zorgprocessen, zoals wassen, kunnen worden gehalveerd in tijd. Op deze manier creëert de Qwiek.up een win-win situatie.
In welke mate is de innovatie nieuw en origineel De Qwiek.up is onstaan uit een concrete vraag vanuit de markt en heeft dus ook geen soortgelijke concurrentie. Dit wordt ook ondersteund door de vele positieve reacties van zorghuizen en uitgevoerde onderzoeken. Buiten de unieke propositie van de Qwiek.up zit de innovatie ook in de eenvoud van het product. Door middel van een intensief ontwerp proces in samenwerking met vele verplegers en cliënten hebben wij er voor gezorgd dat het product zeer gebruiksvriendelijk is en moeiteloos past binnen het huidige zorgproces.

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO