MKB Innovatie Top 100 ondernemers in magazine Multinational4Groei

Lees het jaarverslag van de Multinational4Groei.

Topgroeiers in het MKB zijn jaarlijks goed voor 20 procent extra banen. Door een toetsbaar groeiplan onderscheiden Koplopers zich van het grootbedrijf.

MKB aanjager werkgelegenheid

Ambitieuze groeiers in het MKB (omzet vanaf 3 miljoen euro) blijken stevige aanjagers van de werkgelegenheid te zijn. De 79 sterkste ondernemingen uit deze groep creëerden van 2011 tot 2014 1.830 nieuwe voltijd banen, dat is een groei van 20 procent per jaar. Daarmee presteren ze beduidend beter dan de grootbedrijven in ons land, die in 2013 17.708 banen verloren (- 3 procent). Bovendien slagen MKB-groeiers er in de economische kwaliteit van hun groei te verbeteren. Zo nam de omzet per medewerker toe van 227.500 naar 247.500 euro, een individuele productiviteitsgroei van 9 procent.

Multinational4Groei

Deze resultaten zijn vastgelegd in het jaarverslag Multinational4Groei, een onderzoek dat het ondernemersplatform Port4Growth in samenwerking met de Rabobank, Grant Thornton en Philips Innovation Services heeft uitgevoerd onder 79 groeibedrijven. Vier succesvolle bedrijven uit de MKB Innovatie Top 100 komen in dit verslag aan het woord.

Allocacoc - ondernemerslef

Arthur Limpens, medeoprichter van Allocacoc, vertelt over ondernemerslef en dat het soms beter is om af en toe iets verkeerd doen dan om niets proberen en nooit iets bereiken. Van een tweemans bedrijf in 2011 is Allocacoc gegroeid naar 7 medewerkers in Nederland en werken er 55 mensen in het productiebedrijf in China.

Power Research Electronics - organisch groeien

Menno Kardolus directeur van Power Research Electronics (PRE) uit Breda: "Groei is goed, groei kunnen bijbenen nog beter. Dat gaat bij PRE bijna organisch, gecontroleerd groeien past bij ons. We zijn ingenieurs. Innoveren, creatief denken en voortdurend inspelen op nieuwe ontwikkelingen zit ons in het bloed."

Catawiki - concept moet wereldwijd interessant zijn

"Vanaf de eerste dag richten op de internationale markt." Zo verklaart René Schoenmakers van Catawiki hun succes. "En een wereldwijd interessant concept." Maar dat vindt deze internet ondernemer eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend: "Het internet kent toch ook geen grenzen?" Van een handjevol medewerkers in 2012 is Catawiki gegroeid tot 70 man, met bijna net zo veel openstaande vacatures.

Gamebasics - focussen op internationale expansie

Gamebasics groeide de afgelopen twee jaar van 7 naar 25 medewerkers. Wat is hun succesformule? "100% focussen op international expansie, netwerken en ontwikkelen voor nieuwe gebruikersplatformen." Anno 2014 wordt het door Gamebasics Online Soccer Management (OSM) in 124 landen door ruim 4,8 miljoen deelnemers gespeeld.


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO