“Als het klaar is, is de lol eraf”

Bert de Vries, AVIC
(fotografie: Hans van de Vlekkert )

"Met welk idee we in de MKB Innovatie Top 100 stonden?" Bert de Vries van Avic moet flink in zijn geheugen graven. "Ons 'pratende rioolputdeksel'?" Mis! Het was de Coolcontroller: een draadloos systeem om de temperatuur te meten van koelmeubels in supermarkten. De vergissing typeert Bert en zijn bedrijf: het ene concept is nog niet op de markt, of het andere wordt al weer uitgedacht.

AVIC is wereldwijd actief met systemen die draadloos gegevens verzamelen van apparaten, machines en sensoren. Hun klanten hebben vaak over de hele wereld machines staan. De producten zijn divers: monitoring van milkshakemachines, zoutstrooiers, het aansturen van matrixborden tot waarschuwingssystemen voor bevroren wissels.

Je hart ophalen

Twaalf jaar geleden sprong Avic in het fenomeen Internet of Things. Bert, destijds werkzaam bij Stork, voelde meteen dat de ontwikkeling enorme kansen bood. "Internet of Things kun je in ongelooflijk veel branches inzetten. Dat vind ik het mooie eraan. Het is een heerlijk terrein voor techneuten: die kunnen bij ons hun hart ophalen!" Steeds weer opnieuw pakt het team van Avic nieuwe uitdagingen op. "Je hebt, vaak samen met je klant, een idee waarvan we onderzoeken of het technisch en commercieel haalbaar is. Klanten komen vaak via mond-tot-mondreclame of via onze toeleveranciers binnen. Natuurlijk stappen we ook zelf op bedrijven af als we denken dat we een goed idee hebben." Het businessmodel is tegenwoordig waar het om draait, volgens Bert. Ook daar zit de innovatie. Technisch is er veel mogelijk. De kunst is een product te leveren waarmee iedere schakel in de keten geld verdient. "Dat lukt alleen als je heel goed naar je klant en zijn klanten luistert."

Beloof minder, lever meer

In het ontwikkelen van een nieuw product zit veel tijd. De ontwikkeling van software en hardware is een stapsgewijs proces van testen en verbeteren. Daarom hangen ze bij Avic de filosofie aan van 'Beloof minder, lever meer'. "We kunnen het ons niet veroorloven om een half uitontwikkeld product op de markt te brengen. Dus te vroeg de markt op, is geen optie. En als we de markt opgaan, dan liefst eerst op kleine schaal." Dat wil zeggen dat een product bij Avic nooit af is. Ook nadat het bij de klant is, gaat door de snelle technologische ontwikkelingen het verbeterproces continu door.

Omzet laten liggen

Het team van Avic heeft een enorme drive om steeds nieuwe technische concepten te bedenken. Maar ook bij hen ligt de waan van de dag op de loer. Vandaar dat Bert periodiek innovatiesessies inplant met zijn collega's. Alsmaar willen innoveren is tegelijkertijd ook een valkuil meent Bert. "Als een product af is, dan is voor de meeste techneuten vaak de lol eraf. Maar ondernemen is ook geld verdienen! We vergeten nog wel eens om onze producten breder in de markt te zetten. Ik weet dat we met onze bestaande producten op de internationale markt nog omzet laten liggen."

Nog even over de 'pratende rioolputdeksel'. Is dat nog wat geworden? "Jazeker", vertelt Bert enthousiast. "Ideeën die we voor de Coolcontroller ontwikkelden, gebruiken we nu opnieuw bij het meten van rioolgassen en rioolwaterniveaus. Zo leren we van elke innovatie!"


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO