Zorganimaties toont uitleg
Zorganimaties in DFT
Een visuele bijsluiter bij medicijnen, begrijpelijk voor iedereen. Met dit innovatieve idee behaalde Zorganimaties in 2017 een plaats in de MKB Innovatie Top 100. Rob Neeter, medeoprichter van Zorganimaties, in gesprek met Jessica Numann van de Financiële Telegraaf (DFT): "We wisten wel dat begrijpelijkheid van bijsluiters een probleem was... maar zo groot!"
Animatievideo's tonen uitleg medicijnen
Van alle voorgeschreven medicijnen wordt 30% tot 40% niet of niet goed ingenomen. Dat is een probleem en daarom loopt de hele gezondheidssector warm voor de Kijksluiter: medische bijsluiters in de vorm van begrijpelijke animatievideo's.
,,De reacties na de oprichting in november vorig jaar waren grootser dan verwacht", vertelt medeoprichter Rob Neeter van Zorganimaties. ,”We wisten wel dat begrijpelijkheid van bijsluiters een probleem was... maar zo groot!" De eerste maanden was hij met compagnon Afke de Jong voornamelijk aan het schakelen met beroepsorganisaties, overheidsinstanties en zorgverleners, die de dienst wilden implementeren in hun aanbod.
Kennis over geneesmiddelen
Basisarts Neeter bedacht het idee voor Kijksluiter toen hij als voorzitter van de Nationale Trombosedienst onderzoek deed naar informatieverwerking door patiënten: ,,Het grootste struikelblok bleek kennis over geneesmiddelen en dat vonden we vrij schokkend." Het idee om met video te gaan werken was er snel. Na gedegen onderzoek bij het Ministerie van Volksgezondheid, patiëntenfederaties en apothekersverenigingen kon Neeter concluderen dat er behoefte was aan zijn idee.
Behoefte aan informatie over geneesmiddelen
Tijdens de ontwikkeling van Kijksluiter liet het Ministerie van Volksgezondheid onderzoek uitvoeren naar de behoefte aan informatie over geneesmiddelen. De Jong: ,,Dat was puur toeval en wij wisten er niets van. En wat bleek? De meest geraadpleegde bron is de bijsluiter, maar niemand snapt hem, deels door laaggeletterdheid en taalbarrières. Video werd genoemd als oplossing. De ondernemers besloten de animaties ook te vertalen in het Engels, Turks en Arabisch.
Vertrouwen
Consumenten moeten Kijksluiter leren kennen en vertrouwen. "Het is een kwestie van verwachtingen managen en mensen uitleggen waarom het zo belangrijk is om een geneesmiddel in te nemen en wat te doen als er iets misgaat." En hoe simpeler de video, hoe beter: ,,We zijn bezig om iconen in Kijksluiter te verwerken, dat kan helpen een herinnering op te roepen. Ook willen we een tool inbouwen om binnen Kijksluiter te navigeren naar een bepaald onderwerp", vertelt De Jong.
Uitrol naar het buitenland
Er zijn nu bijna vijfduizend Kijksluiters gemaakt. Dat betekent dat er voor 95% van alle medicijnen één is. Het ontwikkelen kost veel tijd en geld, en dat moet op termijn wel worden terugverdiend. Neeter: ,,Nederland is vaak te klein om alle mooie ideeën te laten slagen. Daarom is Kijksluiter geschikt gemaakt voor een uitrol naar het buitenland: we zijn al in drie landen bezig. De problematiek in andere landen is identiek, alleen is het systeem anders."
Distributie
Het ultieme doel is dat Kijksluiter voor alle Nederlanders en voor alle medicijnen beschikbaar wordt. Momenteel verloopt de distributie alleen via de zorgverlener, maar het duo wil dat patiënten straks direct kunnen inloggen op het platform. Dat betekent een transitie in het businessmodel, want dit zou deels via een vergoeding of centrale financiering moeten. Nu betalen zorgverleners een vast jaarbedrag om de dienst aan patiënten aan te bieden.
Bron: DFT | Jessica Numan