Yoni.care, winnaar MKB Innovatie Top 100 2016
Taboes doorbreken met milieuvriendelijk maandverband
Yoni brengt tampons, maandverband en inlegkruisjes op de markt van biologisch katoen. De oprichters van Yoni startten hun bedrijf toen ze opzoek gingen naar de ingrediënten van deze producten. Want weet jij waar tampons van gemaakt zijn? Of wat er in maandverband en inlegkruisjes zit? Deze ingrediënten staan bij Yoni ‘gewoon’ op het doosje. Yoni streeft ernaar dat elke vrouw een biologisch katoenen alternatief kan kiezen, ook op reguliere verkooppunten.
Transparant over samenstelling
Consumenten lezen op de verpakkingen van etenswaren, cosmetica en op kledinglabels waarvan producten zijn gemaakt. Op verpakkingen van intieme producten zoals tampons is het echter niet verplicht om de samenstelling van het product te vermelden. De meeste consumenten hebben dan ook geen idee waar deze producten van gemaakt zijn. En dat terwijl vrouwen tijdens hun leven gemiddeld 11.000 tampons gebruiken. Daarom kiest Yoni voor biologisch katoen. Geen plastic. Geen parfum. Geen gekke dingen. En dat staat ‘gewoon’ op het doosje. Bovendien zijn alle producten biologisch afbreekbaar, wel zo fijn voor het milieu.
Rethinking periods
Yoni stapte in een wereld waarover niet vaak in het openbaar gesproken werd met het motto ‘rethinking periods’. Het bedrijf zet zich nu in om met een creatieve aanpak dit taboe te doorbreken. Zo presenteerden ze op TEDx Amsterdam Women in 2013, lanceerden ze eind 2014 een creatieve crowdfundingscampagne en brachten ze begin dit jaar de videoreeks ‘The Cycle Series’ uit samen met het creatieve duo Ine&Sanne. Sinds vorig jaar lukte het Yoni om als eerste bedrijf in Europa met haar biologische varianten in het reguliere schap te staan bij de Etos en Marqt. En vanaf begin oktober 2016 verschijnt Yoni op het schap bij de Albert Heijn.