Jan Noordegraaf van Synbra over deelname MKB Innovatie Top 100

 

Winst in MKB Innovatie Top 100 legt Synbra geen windeieren

Bouw- en verpakkingsmaterialenfabrikant Synbra Technology bv uit Etten-Leur heeft innovatie en productontwikkeling hoog in het vaandel staan. Met het eigen technologisch ontwikkelcentrum werd in 2010 een biologisch alternatief voor piepschuim ontwikkeld, dat het bedrijf inschreef voor deelname aan de MKB Innovatie Top 100. Geheel onverwacht voor Synbra zelf sleepte het bedrijf de eerste prijs in de wacht. Vier jaar na dato is het duidelijk dat deze prestatie het bedrijf uit Etten-Leur geen windeieren heeft gelegd.

"Wij winnen toch nooit wat"

Toen Jan Noordegraaf van Synbra zich in 2010 met deze innovatie inschreef voor de MKB Innovatie Top 100, was de Managing Director aanvankelijk wat sceptisch over de deelname van Synbra. "Wij winnen toch nooit wat," zo was de gedachtegang. "Tot onze grote verrassing werden we met onze BioFoam tot winnaar uitgeroepen." Deze biologische variant van piepschuim is inmiddels door Synbra, samen met partners Isobouw Systems en Termocomfort, doorontwikkeld tot het grijze BioFoam, dat niet alleen Cradle-to-Cradle is, maar bovendien een extreem goede isolatiewaarde heeft.

Veel publiciteit en aandacht

Het winnen van de prestigieuze innovatieprijs heeft Synbra volgens Noordegraaf veel goeds gebracht. "Achteraf zijn we heel blij met onze deelname. Het is mijn overtuiging dat alle aandacht die onze deelname heeft opgeleverd er mede verantwoordelijk voor is dat Synbra is uitgegroeid tot één van de koplopers op het gebied van de biobased economy." Direct na de winst in de innovatiecompetitie kwam het bedrijf in een carrousel van interviews en publiciteit terecht. "Er verschenen een flink aantal artikelen, onder meer in het Verpakkingsmagazine en in een groot aantal kranten en dagbladen, waaronder BN De Stem. Onze naamsbekendheid is als gevolg van al die publicaties en belangstelling zonder enige twijfel vergroot."

Veel benaderd

Daarnaast werd het in schuimmaterialen gespecialiseerde bedrijf naar aanleiding van alle publiciteit door veel bedrijven benaderd met het oog op een mogelijke samenwerking. "In enkele gevallen is dat eerste contact ook daadwerkelijk uitgemond in een langdurige relatie," aldus Noordegraaf.


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO