Voedselverspilling tegengaan met een app

NoFoodWasted in DFT

Afgeprijsd-App biedt voordeel voor de consument en de winkelier. Met deze app van NoFoodWasted kunnen consumenten zien welk voedsel bij supermarkten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanloopt en daardoor afgeprijsd is.

NoFoodWasted BV heeft in 2016 een plaats veroverd in de MKB Innovatie Top 100. Ondernemer August de Vocht in gesprek met Gabi Ouwerkerk van De Financiële Telegraaf (DFT).

Voedselverspilling stoppen

Jaarlijks verdwijnt er in ons land voor €4 miljard aan voedsel in de afvalcontainer. Oisterwijker August de Vocht wil deze verspilling tegengaan. Via zijn Afgeprijsd-app kunnen consumenten zien welke artikelen in de supermarkt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen. Uiteindelijk hoopt hij ook de producenten te bereiken.

Wegooien van eten is zonde

Als kind van supermarkteigenaren is De Vocht groot geworden met producten die op of tegen de houdbaarheidsdatum liepen. ,,Ik ben opgevoed met het standpunt dat weggooien van eten zonde is. In de supermarkt kocht ik vaak artikelen die afgeprijsd waren vanwege de houdbaarheid. Niet vanwege de korting maar met de gedachte dat als het niet koop, het in de afvalcontainer belandt.”

Boodschappenlijstje

De basis tegen voedselverspilling is volgens De Vocht het maken van een boodschappenlijstje. ,,Gebruikers van de app kunnen aangeven op welke dagen ze hun lijstje maken en in welke supermarkt ze boodschappen doen. Wij sturen dan vlak van tevoren de lijst met producten die in hun winkel zijn afgeprijsd. Ook werken we aan een functie waarbij consumenten kunnen aangeven wat de tht-datum van producten in de eigen koelkast is, waarop wij maaltijdadvies geven.”

Medewerking supermarkten

Om zijn concept te laten slagen, heeft De Vocht medewerking nodig van de supermarkten. Supermarktmedewerkers kunnen via de Afgeprijsd Beheer-app producten inscannen en de tht-datum invoeren. ,,Dat neemt zo’n 20 seconden in beslag. We kunnen het proces versnellen door het te koppelen aan de voorraaddatabase van de winkel, maar dat zien de ketens nog niet zitten.”

Franchisenemers

Inmiddels maken ruim 100 van de 4400 supermarkten in ons land gebruik van de app. De Vocht hoopt dit aantal voor het einde van het jaar te verdubbelen. Hoewel hij in gesprek is met ketens over samenwerking werkt hij op dit moment alleen samen met franchisenemers. ,,Die kunnen sneller beslissen en zien voedselverspilling ook echt als derving.

Keten

Keten zijn terughoudender. ,,Ze willen derving vaak niet laten zien, omdat het kan worden gezien als slechte inkoop. Consumenten willen echter niet misgrijpen in de supermarkt, het is dus verklaarbaar dat ze te veel inkopen.” De Vocht hoopt wel dat ketens snel inzien dat ook zij de nek moeten uitsteken om voedselverspilling tegen te gaan. “Bewezen initiatieven zoals Afgeprijsd, helpen daarbij.”

Investeerders

Investeerders hapten niet direct toe. ,,Het idee sprak ze aan, maar ik kreeg te horen dat ik terug moest komen als meer winkels het in gebruik hadden. Al mijn geld had ik al geïnvesteerd in de app, dus het vreemde kapitaal was juist nodig om te groeien.” Uit eindelijk is het De Vocht gelukt om € 350.000 op te halen. ,,Naast Nederland richt NoFoodWasted zich ook op het buitenland. ,, Het is een wereldwijd probleem.”

Vraaggestuurd

Het doel is het omdraaien van de keten. Niet aanbod- maar vraaggestuurd. ,,Als wij weten wat de consument wil, kunnen we dat melden aan de producent. Pas dan kun je echt iets aan voedselverspilling doen.

Bron: De Financiële Telegraaf
Door: Gabi Ouwerkerk


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO