Vliegende start dankzij winst

Mariah Mansvelt en Wendelien Hebly: “In dezelfde week dat we nummer 1 werden lag Yoni in de schappen van Albert Heijn.”

Nummer 1 van de MKB Innovatie Top 100! Het overkwam Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly in 2016, toen ze werden verkozen met hun bedrijf Yoni.care, dat milieuvriendelijk maandverband en tampons, waarvan de ingrediënten op de verpakking staan, maakt. Een jaar lang mochten ze zich het innovatiefste MKB-bedrijf van Nederland noemen. In dat jaar groeiden ze uit van een taboedoorbrekende startup naar een serieus bedrijf dat overal positief wordt ontvangen.

Impact op de industrie

De juryleden van de MKB Innovatie Top 100 roemden hen om de grote impact die ze hebben gehad op de industrie. ‘Twee bevlogen ondernemers die een missie hebben om echt iets te veranderen’, luidde het juryrapport. De winst opende deuren en zorgde voor een toename van publiciteit rondom hun merk. 

Verwachtingen werden waar

“De verwachtingen zijn absoluut waargemaakt,” zegt Mansvelt Beck. “We ontvangen tegenwoordig uitnodigingen voor bijeenkomsten waar we eerder niet kwamen. Die bedrijven, veelal toch geleid door mannen, raken stuk voor stuk enthousiast over ons verhaal. Zo hebben we hier fijne contacten aan overgehouden. Ook leverde de winst de nodige publiciteit op: nieuwsitems bij onder meer de NOS en we zijn gevraagd voor een TEDtalk. Voor ons allemaal tekenen dat men ons bedrijf serieus neemt.”

Vliegende start

Yoni ligt inmiddels bij meer dan 800 vestigingen van Albert Heijn. Een doorbraak die samenviel met de MKB-prijs: “In dezelfde week dat we nummer 1 werden, lag Yoni daar in de schappen. Het was het eerste biologisch katoenen en afbreekbare product in dit segment dat daar werd aangeboden. Fantastisch dat deze twee gebeurtennissen samenvielen. Daardoor maakten we een vliegende start.” Hun producten lagen ook al bij de meeste Etos-winkels en bij Marqt de schappen. “Bij Etos vertegenwoordigen we zelfs meer dan 5% van de ‘femme care’-afdeling.” Alle bedrijven uit de MKB Innovatie Top 100 van vorig jaar voerden succesvolle innovaties door op het gebied van product, dienst, proces of organisatie; zo ook Yoni.care.

Productinnovaties

De dames richtten zich niet alleen op de verspreiding van hun verhaal, maar breidden hun bedrijf verder uit en voerden diverse productinnovaties door. Mansvelt Beck: “We introduceerden de Mega Stash koker, waar 36 tot 38 tampons inpassen, afhankelijk van de soort. Over het ontwerp van de koker is goed nagedacht: het is een mooi item om je tampons in op te bergen. Je kunt ‘m hergebruiken en rondslingerende tampons in verzamelen. Op de een of andere manier vond ik die namelijk overal terug: in mijn huis, tas en auto. Daar kon ik toch niet de enige in zijn!”

Uitbreiden organisatie

Ook de organisatie breidde verder uit. “We hebben er een aantal medewerkers bij gekregen. We hebben iemand aangenomen die gespecialiseerd is op het gebied van logistiek en voorrraadmanagement. Ook hebben we nu een COO om Yoni.care verder op te schalen. Het leek ons gezond om iemand anders kritisch naar ons bedrijf te laten kijken en dingen op te laten pakken die wij misschien nog niet deden. Om ons verhaal verder te verspreiden, hebben we iemand aangenomen die werkt aan content-creatie, zowel in tekst als video. Zo maakten we een mooie campagne rondom International Women’s Day.”

Over de grens

Mansvelt Beck en Hebly hadden altijd al internationale ambities en verkopen hun product inmiddels ook in de Benelux, Scandinavië, de UK en Duitsland. En ze zijn nog lang niet klaar. Volgens de dames valt er ook figuurlijk nog een wereld te winnen voor het bedrijf: “Wij proberen een onderwerp te normaliseren dat vooral medisch wordt benaderd. We merken dat veel mensen open staan voor het verhaal en zich ervan bewust raken dat het raar is dat ze zo weinig weten over waar de producten van gemaakt zijn. Volgens een artikel in Newsweek is er in het afgelopen jaar nog nooit zo veel over menstruatie gesproken. Een duidelijke aanwijzing voor ons dat we een verschil kunnen maken.”

Tekst: Dieneke Boer

Bron: DFT special MKB Innovatie Top 100 2017


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo FinanciĆ«le Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO