Vier crowdfundingtips van Nerdalize, de cloud computing-vernieuwer uit Delft

Boaz Leupe (l), Mathijs de Meijer (r) en Florian Schneider.
Bron foto: Sprout.nl

Cloud computing-vernieuwer Nerdalize werd onlangs winnaar van de award voor de beste crowdfundingcampagne van Nederland. Medeoprichter Florian Schneider deelt zijn belangrijkste crowdfundinglessen.

De Crowdfunding Awards waren dit jaar een prooi voor Nerdalize, het bedrijf waarmee Boaz Leupe (foto l.), Mathijs de Meijer (foto r.) en Florian Schneider de markt voor cloud computing vernieuwen door servers - ‘Cloudboxen’ - onder te brengen in woonhuizen. Warmte die in een regulier datacenter verloren gaat kan dankzij die opzet worden benut voor het verwarmen van het huis.

Het uit de vruchtbare tech-grond van Yes!Delft ontsproten bedrijf installeerde tot nu toe 10 van zulke Cloudboxen, en verwacht dit jaar uit te komen op zo’n 20 stuks. Daarmee bouwt Nerdalize aan een decentraal cloud computing-platform waarmee gebruikers, voornamelijk bedrijven en onderwijsinstellingen, berekeningen uitvoeren. Het platform is nu - in public beta - deels gratis toegankelijk voor gebruikers.  “Met elke box wordt ons datacentrum krachtiger en groter”, zegt Schneider.

Overtuigen

Omdat Nerdalize zelf geen fysiek datacenter hoeft te onderhouden kan het bedrijf de markt veroveren met scherpe tarieven. Het installeren van Cloudboxen doet Nerdalize in samenwerking met partner en investeerder Eneco, die ook helpt bij het overtuigen van huiseigenaren. De huiseigenaren die inmiddels zijn ingestapt zijn blij, zegt Schneider, en besparen er geld mee.

Nerdalize had al wat ervaring op crowdfundgebied toen het bedrijf vorig jaar een campagne opende op Symbid. Het crowdfundkapitaal van een eerdere ronde (50.000 euro) combineerde Nerdalize met geld van een aantal business angels en een kapitaalinjectie van Eneco. "Juist de combinatie van die drie houdt je scherp."

Crowdfundlessen

Met de (tweede) campagne op Symbid liep de teller op naar 760.000 euro. Dit zijn de belangrijkste lessen die Nerdalize aan die campagne overhield:

1. Breng je documenten op orde

Schneider: “Het klinkt misschien saai, maar check je investeringsdocumentatie heel goed. Zeker als je al bestaande aandeelhouders hebt, kan blijken dat de standaard documentatie niet altijd toereikend is voor jouw specifieke situatie. Ik zie hier en daar dat ondernemers zich niet van alle consequenties bewust zijn.”

“Dan kan het bijvoorbeeld gaan om de manier van aandelen uitgeven, of hoe een converteerbare lening werkt. We hebben dat zelf goed gecheckt en juridisch advies ingewonnen. De documentatie van crowdfundplatforms is vaak iets meer toegespitst op wat jongere bedrijven. Dus kijk goed naar de waar jij staat.”

2. Voorbereiding is essentieel

Ook uit het succes van Nerdalize blijkt dat veel van het succes schuilt in een goede voorbereiding. Schneider: “Soms heb je genoeg aan 4 weken, andere ondernemers liever 2 maanden. Het scheelde dat wij al behoorlijk wat ervaring hadden. Wij hebben er een paar weken voor uitgetrokken, maar daardoor konden we ook efficiënt werken, qua plan, documentatie en teksten. Hoewel je achteraf wel altijd denkt, ‘Hadden we maar een week extra gehad’.”

3. Doelgroep in kaart

“Je moet een goed beeld hebben van de groep mensen die je wil benaderen. In je teksten en uitingen wil je duidelijk zijn in wat je doet, maar ook waarom. Waarom streef je een bepaald doel na? Waarom vind je die missie belangrijk? Dat bepaalt voor een belangrijk deel hoe overtuigend je overkomt.

4. Momentum vasthouden

“Je moet heel goed in de gaten houden je momentum blijft behouden. Daar helpt een goede voorbereiding bij. Dan helpt het dat je dankzij een goede voorbereiding niet heel veel tijd kwijt bent met hoe je bijvoorbeeld een mail samenstelt. En dat als je merkt dat het langzamer gaat, dat je snel andere groepen kunt aanspreken, of andere mensen, en in de media kunt komen.

“Meestal zie je een snelle curve in het begin. Bij ons bleef het goed lopen. we hebben veel moeite gedaan om het niet af te laten vlakken. Je moet niet alles in één dag doen. Niet al je kruit aan het begin verschieten, maar constant bezig blijven. Let wel, dat kost relatief veel energie, dus na 2 weken word je misschien moe. Qua momentum hadden we ook een beetje geluk dankzij het feit dat we in allerlei media kwamen.”

Doorknallen

Na het succesvol afronden van de campagne gunden Leupe, De Meijer en Schneider zichzelf weinig tijd om te vieren. Niet in het minst omdat de ondernemers er in een klap 622 aandeelhouders bij kregen. “We hebben eerst twee dagen geslapen, daarna wilden we weer snel doorknallen.”

‘Het is super leuk dat zoveel mensen het gaaf vinden, in ons geloven en met hun eigen geld steunen. Tegelijkertijd wil je zo snel mogelijk zorgen dat iedereen kan zeggen: die paar 100 euro die ik in Nerdalize heb gestopt, daar heb ik niet alleen geen spijt van, maar het is ook nog eens een groot succes geworden.”

Waarmaken

“Als wij het als bedrijf goed doen, zullen we die steun kunnen belonen. Het is immers geen crowdfunding in de zin van Kickstarter, waarbij je een product steunt, en daarmee is het afgelopen. Mensen stoppen er geld in omdat ze erin geloven en dat het groot wordt. Het is aan ons om dat waar te maken.”

“We zijn ooit begonnen met een ‘gek of gestoord idee’. In het begin hoorden we vaak: ‘Mensen willen geen servers in huis, of ‘Het netwerk is te langzaam’. Nu bewijzen we dat het kan, en dat we het trucje kunnen herhalen. De uitdaging is om dat op te schalen en te laten groeien.”

Bron: Sprout.nl - Maarten Keswiel


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO