Verantwoord én ook lekker

Rob de Weert en Daan Schapendonk

Rob de Weert en Daan Schapendonk

Foto: FruitFunk

FruitFunk in DFT

Leuk, verantwoord en lekker snacken. Een innovatieve speler in een vrij conservatieve zoetwarenmarkt, dat is Fruitfunk. Met een verantwoord alternatief voor snoep en snacks voor kids behaalde Fruitfunk dit jaar een plaats in de MKB Innovatie Top 100. "We houden het zo puur en simpel mogelijk door zo min mogelijk ingrediënten te gebruiken voor onze producten", vertelt Rob de Weert, medeoprichter van Fruitfunk tijdens een gesprek met Sophie Zimmerman van de Financiële Telegraaf (DFT).

FruitFunk laat gezond snoepen

Snoepjes die je met een gerust hart aan je kinderen kunt geven. Ze bestaan. "Wij maken snoep- en snackproducten voor kinderen gemaakt van fruit en groenten zonder extra toevoegingen", vertelt Rob de Weert van het verantwoorde zoetwarenbedrijf FruitFunk dat hij in 2015 met Daan Schapendonk oprichtte.

Puur en simpel

Het assortiment bestaat uit aardbeien- en bananensnoepjes, knapperige appelsnoepjes met gepofte rijst en snackrepen met dadels, vijgen en wortel. "Al onze producten bevatten uitsluitend natuurlijke ingrediënten en geen toegevoegde suikers", vertelt De Weert. "We houden het zo puur en simpel mogelijk door zo min mogelijk ingrediënten te gebruiken voor onze producten."

Totaal ander productieproces

Aan de lancering van de zoetwaren ging een gedegen voorbereidingstraject vooraf. "Onze producten hebben een totaal ander productieproces dan het traditionele snoep. Dat was wel even zoeken", legt de ondernemer uit. "Het unieke aan onze snoepjes is dat het vocht zo snel mogelijk uit het fruit wordt gehaald waardoor vezels, mineralen en een groot deel van de vitamines behouden blijven."

Gezonder alternatief

Niet snoepen is natuurlijk altijd nog gezonder dan verantwoord snoepen, erkent De Weert. "Maar door onze productiemethode bieden we een bewezen gezonder alternatief voor snoepen en snacken dan de reguliere producten. Ook volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. We vinden het belangrijk om onze gezondheidsclaim te kunnen onderbouwen en gaan graag de dialoog aan", aldus de ondernemer. "Ouders zijn, terecht, steeds meer bezig met wat hun kinderen precies binnenkrijgen."

Gat in de markt

Vanuit die gedachte is FruitFunk ook ontstaan. "Daan en ik waren hiervoor collega's bij een grote snoepproducent en Daan, die zelf vader is, merkte dat hij zelf het snoep van zijn werk liever niet meer mee naar huis nam", schetst De Weert. "Ook grote snoepproducenten zien de veranderende behoefte bij de consumenten, maar zij kunnen er niet goed op inspringen vanwege het totaal andere productieproces dat verantwoord snoep vereist." Dus sprongen De Weert en Schapendonk zelf in het gat in de markt dat zij constateerden.

Focus

Een belangrijk verschil met veel andere gezondere snack- en snoepalternatieven is de manier waarop de ondernemers hun merk in de markt hebben gezet. "Wij focussen ons op het kassaschap in de reguliere supermarkt en ook op het zoetwaren-

en tussendoortjesschap. Niet op het biologische segment. Verantwoorde snacks zijn vaak gericht op volwassenen, maar wij willen dat het voor kinderen leuk is om onze producten te eten. Daarom staan er ook vrolijke kinderfiguren, zoals Minions en Paw Patrol, op onze verpakkingen."

Internationaal

De ondernemers hebben vanaf het begin hun pijlen niet alleen op Nederland gericht. "De markt hier is te klein. We hebben al heel snel ingezet op internationalisering om genoeg volume te maken", vertelt De Weert. "En dat gaat heel goed. Onze producten zijn verkrijgbaar in landen als Engeland, Duitsland en Polen. Vooral de Scandinavische markt loopt heel goed. Daar zijn verantwoorde snacks al opgenomen in het dagelijkse eetpatroon en liggen we bij alle grote retailpartijen in het schap."

Bron: De Financiële Telegraaf (DFT) | Sophie Zimmerman


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO