Value Engineers, 75e plaats MKB Innovatie Top 100 2016

Value Engineers

Logo Value EngineersHelftheuvelweg 11
5222 AV 's-Hertogenbosch
Telefoon: 073 689 2 727

Facebook Twitter LinkedIn

Website

Containers

Hans Togtema:
"per definitie innovatief"

De weg op met de groenste digitale vrachtbrief ter wereld!

Value Engineers is een Startup uit 's-Hertogenbosch. Value Engineers wil met haar digitale vrachtbrief (e-CMR) logistieke ketens efficiënter en groener maken. Daartoe heeft zij in november 2015 tijdens de ICT&Logistiek-beurs in Utrecht de “e-CMR App” gelanceerd. Deze digitale vrachtbrief maakt het administratieve proces niet alleen gemakkelijker en goedkoper, de data-uitwisseling helpt ook de beladingsgraad te verhogen. Minder lucht over de weg binnen een efficiënter proces!

CMR Vrachtbrief omgebouwd tot slimme e-CMR

CMR staat voor “Convention Relative au Contract de Transport International de Marchandises par la Route”, een verdrag van de Verenigde Naties uit 1956 over afspraken voor Internationaal Wegvervoer. Dit verdrag bepaalt dat vrachtautochauffeurs een vrachtbrief bij zich moeten hebben, waarin de details over de lading zijn vastgelegd. Afzenders, chauffeurs en ontvangers tekenen daarbij deze vrachtbrief bij overdracht van de goederen. Bij controles door douane en politie moet deze CMR-vrachtbrief aanwezig zijn bij de lading. Wet- en regelgeving zorgt er dus voor dat dit nu veelal een papieren proces is. Wel is het in steeds meer landen mogelijk om zonder papier te rijden.

Value Engineers sorteert hier op voor met de e-CMR. Deze toepassing is samen met Geosolutions/Freebility ontwikkeld. Daarbij worden de beste technologieën gecombineerd om een optimale gebruikerservaring voor chauffeurs te bieden (Google, TransFollow, ERP integraties). De ontwikkeling werd mede mogelijk gemaakt via een subsidie van het Neutraal Logistiek Informatie Platform (NLIP). Dit platform is opgezet om de logistieke sector weer een voorsprong te geven in Europa.

Sneller werken, beladingsgraad verhogen en blockchain

De eerste klanten (Refresco, Mestverwerking Fryslan) zijn daarbij enthousiast over deze nieuwe manier van werken. Naast tijdwinst is het ook veel makkelijker om afwijkingen (schades!) te registreren. En het scheelt natuurlijk veel papier. Ook wordt de basis gelegd om meerwaarde uit de data van de vrachtbrief te halen. Zo wordt er nu gewerkt aan integratie met facturatie. Ook is een haalbaarheidsstudie gestart om de beladingsgraad te verhogen.


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo FinanciĆ«le Telegraaf

Kennispartners:

Logo TNO   Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland