Virtueel snel gewoon VR-beelden live streamen

Het team van Tiledmedia, vlnr. Frits Klok, Arjen Veenhuizen, Rob Koenen en Ray van Brandenburg.

Foto: Tiledmedia

Tiledmedia in DFT

Distributie van Virtual Reality kost heel veel bandbreedte. Dit komt omdat er veel meer beeld (pixels) wordt verstuurd dan je daadwerkelijk ziet in je VR-bril. Tiledmedia heeft een systeem ontwikkeld waarin alleen die delen van het beeld worden verstuurd die de VR-gebruiker daadwerkelijk ziet. Met dit innovatieve idee behaalde Tiledmedia in 2018 een plaats in de MKB Innovatie Top 100. "Door onze techniek weet de bril waar de drager naar kijkt, en hoeven we alleen die content uit de cloud te halen", medeoprichter Rob Koenen in gesprek met Gabi Ouwerkerk van de Financiële Telegraaf (DFT).

Virtueel snel gewoon VR-beelden live streamen

Vanuit je eigen woonkamer live een voetbalwedstrijd kijken met het gevoel aanwezig te zijn in het stadion. Virtual Reality (VR) maakt dit mogelijk. En met de technologie van het Rotterdamse bedrijf Tiledmedia komt het in ieders bereik, ook zonder ultrasnelle internetverbinding.

Slimme compressietechnieken en netwerkprotocollen

"Voor het streamen van VR-content heb je een internetsnelheid van minimaal 20 Mb/s nodig", vertelt medeoprichter Rob Koenen. "Met speciale beeldcompressietechnieken en netwerkprotocollen brengen wij dat terug tot circa 4 Mb/s, terwijl we tegelijkertijd de kwaliteit verhogen."

Dat kan door niet het hele beeld naar de kijker te sturen, zo legt Koenen uit. "Hij kijkt immers maar één richting uit." VR-content wordt opgenomen met hulp van 360 graden camera's. Deze camera's leggen alles om zich heen vast en dat levert bestanden op met heel veel pixels. Mensen die met een VR-bril naar de beelden kijken, richten hun blik echter slechts op een deel van de opname. "Door onze techniek weet de bril waar de drager naar kijkt, en hoeven we alleen die content uit de cloud te halen", aldus Koenen. "Dat is overigens niet moeilijk, het lastigste is om snel te reageren als iemand zijn hoofd beweegt en er nieuw materiaal opgehaald moet worden."

Distributiekosten verlagen en meer mensen bereiken

Tiledmedia is een spin-off van TNO. De vier oprichters werkten bij het onderzoeksinstituut aan een manier om beelden in hoge resolutie naar smartphones te zenden en vervolgens zonder vertraging te kunnen bekijken en te zoomen "In 2016 kwam VR op en beseften we dat onze technologie daar perfect op aansloot." In totaal heeft het bedrijf €1,4 miljoen investeringsgeld en €0,4 miljoen innovatiekrediet opgehaald. Koenen verwacht dat het bedrijf zich binnen drie jaar zelf kan bedruipen. "Tenzij we heel hard willen groeien."

Met de technologie van Tiledmedia kunnen uitgevers van VR-content hun distributiekosten verlagen en meer mensen bereiken. De eerste klant is een muziekvideodienst uit Hollywood die binnenkort start met het aanbieden van muziekconcerten in VR. "In eerste instantie gaat het om concerten die opgenomen zijn, maar ook live streamen van beelden is met onze technologie mogelijk."

Ambitie

Het bedrijf is ook in gesprek met een aantal internationale platformen die VR-content distribueren en met rechtenhouders van sportwedstrijden. Koenen: "Ik mag helaas nog geen namen noemen, maar ik ga ervan uit dat ze met onze technologie in zee gaan. Wereldwijd ken ik maar twee andere partijen die aan een soortgelijke technologie werken. Een groot voordeel van onze technologie is dat ontwikkelaars het gewoon in hun apps kunnen stoppen. Gebruikers hoeven niet over een speciale decoder te beschikken." De ambitie is uitgroeien tot de standaardtechnologie voor het distribueren van VR in hoge kwaliteit tegen aanvaardbare bandbreedtes.

De normaalste zaak van de wereld

Koenen is ervan overtuigd dat het streamen van VR binnen een paar jaar de normaalste zaak van de wereld is, net als het dragen van een VR-bril. "Zodra de goede content er is, gaat iedereen het doen. Je waant je in een andere wereld." Een die volgens Koenen heel sociaal kan zijn omdat je in een virtueel stadion naast je broer kan zitten die aan de andere kant van de wereld woont. "Je kijkt samen de wedstrijd en ziet hem 'echt' naast je zitten."

Bron: De Financiële Telegraaf (DFT) | Gabi Ouwerkerk


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO