Succes dankzij crowdfunding

Team van Seepje

Het Team van Seepje

Team van Tea by Me

Het team van Tea by Me

Crowdfunding Scan

Ben je op zoek naar financiering en lijkt crowdfunding je wat? Check via de Crowdfunding Scan of deze financieringsvorm bij jou en je plannen past.

Vul de scan in

Crowdfunding is een mooie manier om je innovatie te financieren. Bijkomend voordeel is dat je zo direct al met toekomstige klanten in aanraking komt. Twee ondernemers uit de Top 100 vertellen over hun ervaringen.

SEEPJE & TEA BY ME

Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies van Seepje, dat wasmiddelen, allesreinigers en afwasmiddelen maakt van ‘superschillen’ van de zeepnotenboom, mogen zich inmiddels crowdfunding-expert noemen. Al drie keer riepen zij de hulp in van het publiek om voldoende geld te genereren om hun bedrijf verder te ontwikkelen.

Een groot startkapitaal hadden Jasper en Melvin niet toen ze als 21-jarige studenten de basis legden voor hun latere onderneming. Wel een –in hun ogen—winnend idee. Toen ze op televisie zagen hoe mensen in Nepal natuurlijke zeep maken van vruchtenschillen, besloten ze hun studiefinanciering bij elkaar te schrapen om een eerste lading schillen richting Nederland te verschepen.

“Want waarom synthetisch wassen, terwijl het ook schoon en natuurlijk kan? Op een manier waarop ook de Nepalese schillenboeren ervan profiteren, door hen een eerlijke prijs te betalen voor hun waar,” zegt Jasper.

De schillen eenmaal in bezit, bleef er echter weinig geld over voor marktonderzoek of andere zaken. Jasper: “De eerste maanden stonden we zelf bij de entree van een van onze beoogde klanten, de biologische supermarktketen Marqt, om mensen te enthousiasmeren voor ons product.”

Vrienden en familie

Veel omzet draaiden de jongens in die beginperiode nog niet. Maar hun boodschap sprak aan en de verdiensten uit de webshop groeiden gestaag. Misschien niet voldoende om in aanmerking te komen voor een banklening. Maar wél om vrienden, familie en een aantal fans van het eerste uur om crowdfunding te vragen. Een financiële injectie van 10.000 euro was nodig om de schillen te  verwerken tot een vloeibaar wasmiddel.

Die aanpak werkte wonderwel. Zo goed zelfs, dat Jasper en Melvin het ‘trucje’ tweemaal herhaalden. Afgelopen november haalden ze zo in slechts twee dagen 300.000 euro op. Deze keer om uit de schillen ook een afwasmiddelenlijn te destilleren.

De actie daartussen was ongepland, maar werd ingegeven door de actualiteit. In 2015, net toen ze op het punt stonden de lancering van hun eerste wasmiddel te vieren, werd Nepal opgeschrikt door een aardbeving. Jasper: “Feesten, terwijl het land van onze schillenboer in duigen lag, leek ons niet kies. Op stel en sprong hebben we toen een campagne opgetuigd om geld in te zamelen voor Nepal. Resultaat: 35.000 euro voor het goede doel, met als bonus veel free publicity. Een mooi voorbeeld van waartoe sociaal ondernemerschap in staat is.”

Hollandse thee

Ook Johan Jansen ziet de voordelen van crowdfunding. Alleen was zijn uitgangspunt wel wat anders dan die van Jasper en Melvin. Van een startup in de strikte zin van de betekenis was in zijn geval geen sprake; eerder van een scale-up.

Zijn oorspronkelijke eenmansbedrijf Special Plant Zundert, dat handelt in sierplanten, bestond al zo’n tien jaar voordat hij een geheel nieuwe productlijn lanceerde onder de naam Tea by Me: speciaal gekweekte, oer-Hollandse theeplanten, waarmee je thuis zelf je eigen thee kunt maken.

“Voor ons was het daardoor flink zoeken naar de juiste crowdfunding-variant. Want je wilt investeerders weliswaar een mooi rendement geven op hun inleg, maar dan liever niet meteen tegen 8% jaarrente. Op de lange termijn loop je daar op leeg.” “Als startup kun je dat risico misschien nog wel nemen”, verklaart Johan. “Maar in ons geval drukte de ontwikkeling van Tea by Me al langer op de winstcijfers van het zusterbedrijf. We moesten onze investering snel te gelde kunnen maken in verband met afspraken met onze bank.”

Een rente van 4,5% met een looptijd van 114 maanden klonk Jansen daarom beter in de oren. Aanvankelijk mikte hij op een half miljoen euro, met een minimum streefbedrag van een kwart miljoen. De eindscore: 271.600 euro. Voldoende om grond aan te kopen voor een biologisch theeveld en een verwerkingsruimte.

Zwoegen

Een geweldige uitkomst, erkent ook hij. Maar zwoegen was het wel. “Al maanden voor de kick-off had ik bewust een team vrijgemaakt om tenminste de eerste 30% van het minimale streefbedrag zeker te stellen.”

Dat is gelukt, waardoor ze twee dagen na lancering ook al mooie resultaten konden laten zien. “Daarna is het vooral hopen op het zwaan-kleef-aan-effect, en zo veel mogelijk contacten aanschrijven die je tot hulp zouden kunnen zijn. Bijna 10.000 in ons geval.”

Alsnog was het moeilijk, stelt Johan. En zonder zijn team was hij er waarschijnlijk nooit aan begonnen. “Een goede crowdfunding campagne opzetten, vreet tijd. Zo veel is zeker. Als je nog een ander bedrijf runt, eigenlijk té veel tijd. Het is dus ook geheel aan mijn team te danken dat Tea By Me nu werkelijkheid wordt. Alleen was mij dit nooit gelukt.”

Bron: Special DFT MKB Innovatie Top100 2018.

Tekst: Ilja Post


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo FinanciĆ«le Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO