Seepje zorgt voor schone was dankzij schil van vrucht

Schoon

De was doen met vruchtenschillen. Het klinkt absurd, maar het kan wel. De Haagse ondernemers Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse brachten dit 'wonderwasmiddel' op de markt: Seepje.

Het begon in 2013 toen de twee studievrienden op de televisie voor het eerst hoorden van de sapindus mukorossi vruchten, die groeien aan bomen in en rondom het Himalaya gebergte. Wat deze vruchten kunnen is bijzonder. Als ze in aanraking komen met water, scheiden ze een natuurlijke vorm van zeep af: saponine. De twee bedrijfskundestudenten zagen er wel wat in. ,,Daar is toen het idee voor Seepje ontstaan'', vertelt Jasper in 'het Washok', de productieloods van Seepje aan de Mercuriusweg in Den Haag.

De twee schraapten hun studiefinanciering bijeen en met een startkapitaal van nog geen 5.000 euro zetten ze hun bedrijf op. Eerst importeerden ze kleine hoeveelheden van de superschillen uit Nepal, die hun moeders vervolgens op hun waskracht testten. Al snel waren ze overtuigd van dit natuurlijke wasmiddel.

Compost

Het oerproduct van Seepje zijn dus de schillen, die je in een waszakje in de machine gooit. ,,De schillen werken ook nog eens als wasverzachter en je kunt ze voor alle soorten was gebruiken, zelfs voor delicate stoffen zoals wol en zijde'', legt Jasper uit. ,,Je kunt de schillen drie keer gebruiken, daarna gooi je ze gewoon in de tuin of bij het groene afval.''

Naast de schillen zijn er enkele vloeibare varianten. Uit de verpoederde schillen wordt in het Haagse Washok met een kook- en filterproces een vloeibaar extract gewonnen. Dat doen Melvin en Jasper overigens zelf, er is geen bedrijf in Nederland dat dit voor ze zou kunnen doen.

Aan het extract worden nog enkele ingrediënten toegevoegd, die zorgen voor extra waskracht en een lekkere geur. Naast het wasmiddel is er nog een vloeibare allesreiniger en in maart dit jaar komt er ook een afwasmiddel op de markt.

De Seepje-producten liggen voor gemiddelde A-merkprijzen in de schappen. Dat waren in het begin vooral bio-supermarkten, fairtradewinkels en de Marqt. Maar ook Albert Heijn kreeg Seepje in het vizier. ,,Ik weet nog heel goed dat ik dat mailtje van de Albert Heijn binnenkreeg'', vertelt Jasper. ,,We voelden ons wel gevleid ja.'' En toen ging het hard. Inmiddels ligt Seepje in meer dan 1.200 winkels in Nederland en België.

Sociaal

Naast een goed en natuurlijk product voor een betere en schonere wereld - Seepje zit in een fles van in Nederland gerecycled plastic - denkt het bedrijf ook aan de sociale kant. De leveranciers uit Nepal krijgen een eerlijke fairtradeprijs voor de schillen en in Nederland werkt Seepje samen met een sociale werkplaats die voor ze inpakt en webshopbestellingen afhandelt.

Het leverde de twee ondernemers onlangs een plekje op in de befaamde Forbes 30 under 30 lijst. Het gerenommeerde zakenblad somt daarin de 30 meest vooruitstrevende en veelbelovende talenten tot 30 jaar oud op. ,,Er worden 15.000 mensen genomineerd in 10 categorieën. Wij vallen onder de categorie 'sociale ondernemers''', legt Jasper uit. ,,En in alle categorieën staan in totaal maar 13 Nederlanders. Toch wel heel gaaf.''

Naast nieuwe producten als een afwasmiddel, badkamer- en wc-reinigers, al dan niet in spray-vorm, willen Jasper en Melvin in de toekomst ook nog qua volumes groeien. Dus een hogere productie en een grotere afzetmarkt. Daarbij is Duitsland als eerstvolgende aan de beurt. Zorgen dat de schillen van de sapindus mukorossi opraken, hoeft Seepje zich daarbij niet te maken. In totaal wordt er wereldwijd nu nog maar zo'n 10 procent van de vrucht geoogst.

Maar wat gebeurt er eigenlijk met de vruchten die in de superschillen zitten? ,,Niks'', lacht Jasper. ,,Daar kun je echt helemaal niks mee. Ze zijn keihard en dus niet eetbaar.''

Bron: AD Haagsche Courant – Till Behne

Seepje in de MKB Innovatie Top

In 2015 veroverden de Haagse ondernemers Melvin Loggies en Jasper Gabriëlse met Seepje, een fairtrade wasmiddel van Nepalese vruchtenschillen, een plek in de MKB Innovatie Top 100. Lees verder


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo FinanciĆ«le Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO