Micanti in rubriek grensverleggers Financiële Telegraaf

Micanti BV heeft met Thorn-D® een gepatenteerde milieuvriendelijke oplossing om de aangroei van organismen als zeepokken en mossels aan oppervlakken als bijvoorbeeld scheepswanden tegen te gaan. Met dit innovatieve product won Micanti in 2014 de MKB Innovatie Top 100. In juli 2015 is Micanti door de Financiële Telegraaf opgenomen in de rubriek Grensverleggers.

Schone scheepsbodems

Rik Breur van Micanti in Amsterdam verrast de maritieme sector met het eerste 100 procent milieuvriendelijke materiaal dat scheepsbodems schoonhoudt. „We begonnen vanuit een milieuovertuiging, maar de grote brandstofbesparing blijkt doorslaggevend.”

Elke twee tot vijf jaar hebben grote schepen een nieuwe coating nodig tegen de aangroei van algen, zeepokken en mossels. Want die veroorzaken weerstand en stuwen zo het brandstofverbruik enorm op. „Die coatings geven bovendien giftige bestanddelen af aan het water, elke paar jaar opnieuw. Dat is zeer slecht voor het milieu”, zegt de uitvinder en algemeen directeur.

Met zijn achtergrond bij TNO kwam Breur op een milieuvriendelijke oplossing, die tegenstrijdig lijkt. „Wij ontwikkelden juist een rúwe plakfolie, met kleine tentakels. Algen en schelpjes kunnen zich daar meer dan vijf jaar lang niet aan hechten. Dat bespaart wel tien tot twintig procent brandstof.”

Maar klanten staan dan nog niet meteen in de rij, merkte Micanti in zijn tweeënhalfjarige bestaan. „Het is een conventionele sector. Nu pas wordt het succes zichtbaar. Na een eerste bestelling zien klanten de besparing en willen ze meer, onze afzet verdubbelt jaar op jaar.”

Mede door het eerste succes over de grens werd Micanti afgelopen jaar een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, waarmee het bedrijf haar vleugels verder uit kan slaan.  

Volgens Breur zit zijn markt vooral in landen rond de evenaar, door het warmere water gaat de aangroei daar veel sneller. Naast Europa focust Micanti zich op het Midden-Oosten en West-Afrika. Dit jaar breiden ze uit naar Azië. „We hebben veel geleerd. Lokaal wordt zeer verschillend gewerkt. In Dubai en Qatar is toezicht onmisbaar: als je niet oppast, ligt personeel daar onder het schip te slapen.”

Dankzij een nieuwe investeerder denkt Micanti te kunnen uitgroeien naar zo’n twintig medewerkers, momenteel zijn ze nog met drieën. Productie en distributie worden uitbesteed, schildersbedrijven die coatings aanbrengen, plakken nu ook hun folie op de scheepshuid. Breur: „Dan hoeven wij daar ook geen mondiaal netwerk voor op te zetten, goede schilders kunnen het ook. En we willen een wereldspeler worden. Dus door het schildersnetwerk te gebruiken, kunnen we sneller groeien.”

Bron: De Financiële Telegraaf.

Door Frank van Rutten
Fotografie: DFT

In de rubriek Grensverleggers portretteert DFT Ondernemen iedere week een MKB-bedrijf dat in het buitenland de vleugels uitslaat.


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO