Jeroen Willemsen: 'Meedoen aan race is goud waard'

Jeroen Willemsen werd in 2012 met Ojah (‘het meest veelzijdige stukje alternatief voor vlees’) winnaar van de MKB Innovatie Top 100. Na de winst bleef de enthousiaste innovator nauw betrokken bij de Top 100 als lid van het expertpanel Food & Agri.

"Het leuke aan de inzendingen van 2017 is dat ze een geheel nieuwe doelgroep aanboren."

Jeroen Willemsen

Blijf niet hangen in innovatie: opschalen is essentieel

Willemsen: “Ik heb Ojah mede opgericht in 2009, drie jaar later wonnen we de MKB Innovatie Top 100. We hadden goede hoop op een hoge notering, maar je zit echt tot op het laatste moment in spanning. De bekendmaking van de notering gaat plek voor plek, van 100 omhoog. De winst is een erkenning dat je op een andere manier kijkt naar innovatie, een bijzonder product levert en de markt op inventieve wijze benadert.” Volgens Willemsen is de ervaring mee te doen aan de race al goud waard, los van de prijs.

Binnenkomer

“Zeker voor een startup die drie jaar bestaat. Je ontmoet inspirerende ondernemers en juryleden en kijkt vanuit hele andere sectoren naar elementen als verdienmodellen, marktpositionering en financiering. Dat is verfrissend.” Achteraf gezien was de winst voor Ojah de beste binnenkomer die ze konden dromen.

‘Door de naamsbekendheid stonden retailers en partijen die voor ons interessant waren ineens op de stoep. De kans om je product te pitchen, wordt je dan in de schoot geworpen. Een jaar lang tuften we in ons Mercedesbusje, die we als hoofdprijs hadden gewonnen, het hele land door om onze nieuwe klanten te bevoorraden. Bovendien leerden we van koplopers en experts in het vak een belangrijke les: innovatie is een goede binnenkomer, maar blijf er niet in hangen.”

Opschalen

Opschalen is immers essentieel. “Partijen willen in zee met startups die onderscheidend zijn en innoverend werken, maar ze willen ook zekerheid. Dat dezelfde kwaliteit wordt geleverd als het bedrijf groeit, dat er ook in grotere volumes voor de massa kan worden geproduceerd. De schaalbaarheid is heel belangrijk. Bij die inzichten helpt het netwerk rondom de Top 100 heel erg.

Pionier en aanjager

Willemsen werkt inmiddels niet meer bij Ojah. “Het is geen startup meer, het bedrijf is inmiddels volwassen. Ik ben een pionier, een aanjager. Met veel plezier ontdek ik nieuwe businessmodellen en knok ik om de financiering rond te krijgen, maar op een gegeven moment is het tijd om weer door te gaan. Ik werk nu onder meer als adviseur voor startups en allianties die werken aan voedselverduurzaming.”

Expertpanel

Als lid van het expertpanel van de Top 100 beoordeelt hij samen met twee anderen de aanmeldingen uit de voorselectie in de sector Food & Agri. “Het scheelt dat we thuis zijn in deze wereld en van de meeste bedrijven al hebben gehoord, dus we zijn in staat een breder beeld te schetsen dan alleen de inzending op papier. Deze sector wordt voornamelijk bepaald door grote bedrijven, echt innoveren is lastig.”

“Het leuke aan de inzendingen van 2017 is dat ze een geheel nieuwe doelgroep aanboren, zoals Boon Foodconcepts, van een ondernemer die niet alleen verstand heeft van bonen telen, maar ook van modern ondernemen; of volgens geheel nieuwe verdienmodellen zijn bedacht en betrekking hebben op de hele keten, zoals Dutch Quinoa Group. Zulke innovaties zijn absoluut nodig in de sector!”

Tekst: Isabel Michelotti


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo FinanciĆ«le Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO