Landbouw in droge gebieden met intelligente emmer

Pieter Hoff, directeur Groasis

Pieter Hoff, directeur Groasis (foto: Groasis).

Pieter Hoff werkte een groot deel van zijn leven als veredelaar van lelies en handelaar in bloembollen. Hij zag hoe droogte de voedselvoorziening voor de snelgroeiende wereldbevolking bedreigt. Hij deed ook kennis op van plantenteelt, leerde geduld te hebben en heel doelgericht te werken. Het droogteprobleem en zijn expertise waren de basis voor de Growboxx® plant cocoon. Daarmee won Hoff met zijn bedrijf Groasis in september 2018 de MKB innovatie top 100.

Proeven

Het idee voor de Growboxx® plant cocoon ontstond 15 jaar geleden uit de vraag: hoe kunnen we water uit de lucht halen en gebruiken voor de teelt van bomen? Hoff: “Een antwoord op die vraag hadden we al vrij snel gevonden. Maar toen begon het eigenlijk pas”. Want, hoe vertaal je dat antwoord naar een goed werkend product? Tien jaar ontwikkelen met intensieve proeven in 19 landen volgden. Dit alles voor een goed werkende oplossing die ook nog eens rendabel is.

Emmer

“Er is verschrikkelijk veel mislukt en dat was vaak heel teleurstellend” zegt Hoff. Maar inmiddels is de Growboxx® plant cocoon een bewezen product. Het is een soort emmer waarin bomen kunnen groeien en die de kleine hoeveelheid water in droge gebieden optimaal gebruikt. Hoff: “Het geheim van de smid bleek te zijn dat de Growboxx® plant cocoon precies zoveel water aan een boom levert dat deze net niet uitdroogt, maar juist gestimuleerd wordt om diep te wortelen. Na deze start kan de boom zelf zijn water uit de bodem halen.” Inmiddels is het product zover doorontwikkeld dat Groasis ‘Triple 90 voordelen’ garandeert: tijdens het planten gebruik je 90% minder water, plant je 90% goedkoper en overleeft minimaal 90% van je planten.

Doelgericht

Terugkijkend zegt Hoff: “Bepalend voor het succes zijn onze excellente medewerkers en ons netwerk van leveranciers. Maar ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft geholpen met subsidieregelingen. Want je moet je eigen beperkingen kennen en anderen die kunnen helpen erbij betrekken. En werk doelgericht, gestructureerd en planmatig”. Voor Hoff betekende dat laatste vooral ook jaar na jaar kritisch evalueren: gaan we hier hiermee verder? En zo ja, hoe? Hoff: “Word vooral ook niet verliefd op je uitvinding en blijf het zakelijk zien. En kijk voortdurend hoe je de kostprijs van je product verder kunt verlagen. Zodat iedereen met geld denkt: we gaan bomen planten, want daar kan ik wat mee verdienen”.

Motivatie

Ondanks het maatschappelijk doel achter het product noemt Hoff zichzelf nadrukkelijk geen idealist. Hoff: “Je kunt zo'n product alleen maar succesvol op de markt brengen als er een businessmodel in zit. De mensen die bij mij werken moeten tenslotte ook hun hypotheek kunnen betalen”. Maar het ideaal hielp vooral voor de motivatie bij hemzelf en anderen om iets te ontwikkelen wat er nog niet is.

Digitaal

Inmiddels is Groasis actief in bijna 40 landen. Via hun app, website, Facebook, Instagram en YouTube bieden ze informatie aan in 16 verschillende talen. Hun YouTubekanaal heeft 5.000 bezoekers per dag. Een enorm aantal voor een klein mkb-bedrijf. Hoff: “Ook hier moeten we slimme keuzes maken. We besteden alle tijd en geld om onze boodschap uit te dragen aan onze digitale kanalen. Dat rendeert uiteindelijk het beste en sluit aan bij hoe millennials denken”. Sinds 2017 is het bedrijf winstgevend.

Innovatieprijzen

En dan de toekomst. Hoff: “De komende 1,5 jaar wordt het zaak om op te schalen”. Innovatieprijzen moeten hen daarbij helpen. Het bedrijf won niet alleen de MKB Innovatie Top 100, maar eerder ook een Nationaal Icoon Award en de AgreMe Award (Midden Oosten). Hoff: “Het meedoen aan prijzen en het aangaan van partnerships met gevestigde namen, zoals het World Food Programme was onderdeel van ons plan. Anderen geven je hiermee geloofwaardigheid. Dat werkt veel beter dan wanneer je jezelf aanbeveelt”.

Financiering

Maar om te kunnen groeien, is vooral ook veel geld nodig. Vooral als je zoals Hoff de ambitie hebt om in alle droogtegebieden op de wereld bomen te planten. Het bedrijf zoekt daarom een paar grote financiers. Maar ook particulieren en kleine investeerders kunnen ’Friend of Groasis’ worden en zo meehelpen om de wereld een stukje beter te maken.

Bron: KVK


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO