“Je eigen meesterwerk neerzetten, samen met leuke mensen”

Peter Kwakernaak, CEO AcceptEmail.
(fotografie: Hans van de Vlekkert )

New York is sinds kort de nieuwe werkomgeving van Peter Kwakernaak

Vanuit zijn kantoor in the Big Apple bestormt hij de VS met zijn innovatieve betaalservice: de AcceptEmail. De verhuizing naar New York haalt hem behoorlijk uit z'n comfortzone. En juist daarom deed hij het. Het doen van dingen 'die je eigenlijk niet durft' raadt hij iedereen aan. Het brengt je verder en opent nieuwe deuren.

MKB Innovatie Top 100.

Als afgestudeerd econoom komt Peter er al snel achter dat hij niet in de wieg gelegd is voor werken in loondienst. Al na drie jaar kiest hij voor het ondernemerschap en richt hij verschillende bedrijven op. Rode draad in zijn ondernemerschap vormt het snijvlak tussen banken en ICT, met name betalen. In zijn huidige bedrijf AcceptEmail komt het allemaal samen. Zijn innovatieve betaalservice belandde in 2011 in de top 3 van de MKB Innovatie Top 100.

Conservatief

AcceptEmail is simpel gezegd een rekening in je e-mail in plaats van in je brievenbus. Geen gegevens meer overtikken, maar met een paar clicks je rekening betalen op een veilige, snelle en overzichtelijke manier. Als je betaald hebt, kleurt de betaalstatus in de e-mail van blauw naar groen. Klant blij, want het kost hem nauwelijks moeite en het is wel zo duidelijk. Verzender van de factuur blij, want het geld komt sneller binnen. Je zou denken, waarom ontvangen we dan toch nog zo vaak papier of acceptgiro's? Volgens Peter komt dit doordat veel bedrijven toch vrij conservatief zijn op het gebied van innovatie in facturatie en debiteurenbeheer. "Sommige klanten dachten eerst ook dat niemand hierop zat te wachten. Maar ja, wist jij dat je een iPad nodig had, totdat Steve Jobs er een op de markt bracht?" Gevolg is wel dat het tijd kost om de markt te veroveren. Trends zoals SEPA (harmonisering van Europees betalingsverkeer) en gebruik van je mobieltje om te betalen, zorgen dat het bedrijf nu in een stroomversnelling zit.

Drive

Waarom die drive om te innoveren? "Ach", filosofeert Peter: "Iedereen wil toch z'n eigen meesterwerk neerzetten. Veel mensen innoveren omdat ze ongenoegen voelen en denken dat iets beter kan. Daarnaast houd ik van originaliteit. Ik heb respect voor mensen die hun nek durven uit te steken. Ik weet toevallig wat meer van betalen. En ik vind het fantastisch om met een groep leuke mensen iets moois neer te zetten. Als er synergie is tussen mensen, maak je een vliegende start."

Focus

In de bedrijfsstrategie van AcceptEmail staat het woord ' focus' centraal. Peter: "Vraag je bij alles af wat het bijdraagt aan je core business". Voor AcceptEmail is dat het versimpelen van factureren en betalen voor bedrijven en hun klanten. Het bedrijf zou vast ook geld kunnen verdienen met consultancy, maar de kracht zit in het softwareplatform waardoor consumenten gemakkelijker hun rekeningen betalen. Daar ligt dus de focus.

Aanhouder wint

Dat de aanhouder uiteindelijk wint, merkt Peter nu hij in New York zit. Werd hij daarvoor nog wel eens gezien als het enfant terrible in de bancaire wereld, inmiddels luisteren beleidsmakers graag naar zijn visie op digitaal betalen. "Ik ben opeens salonfähig", zegt hij met een lach. Maar ondertussen geniet hij vooral van alles waar hij en zijn collega's mee bezig zijn. "Misschien is de reis wel belangrijker dan de bestemming."


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO