Innoveren uit frustratie

Elma Bassa, Inscene Company BV
(fotografie: Hans van de Vlekkert )

Nieuwe producten bedenken, Elma Bassa is er eigenlijk altijd mee bezig. Haar ideeën ontstaan uit frustratie of ongemak met bestaande situaties. “Je ziet dat er iets blijft liggen en daar ga je dan mee aan de slag”.

Als haar intuïtie zegt dat iets kansrijk is, gaat ze op onderzoek uit. Een speciale niche heeft ze niet. “Een nieuw product moet altijd iets anders toevoegen: dat kan een oplossing zijn voor een bestaand probleem of het creëren van nieuwe kansen.”

Zelf investeren

Jarenlang ontwikkelde Elma producten voor andere bedrijven. Ze vroeg zich vaak af hoe het zou voelen om zelf eens te investeren in een nieuw product. Ze greep haar kans toen ze een clip bedacht, die voorkomt dat een jurk opwaait tijdens het fietsen. Een goed voorbeeld trouwens van een idee geboren uit frustratie. De clip, de NOMONRO Dressclip, werd vijf jaar geleden opgemerkt door de MKB Innovatie Top 100. Ze behaalde tot haar verrassing de 23ste plaats.

Ideeën delen

Het ontwikkelen en op de markt brengen van de NOMONRO was een leerzaam traject. Zo leerde ze te vertrouwen op haar eigen inzichten. “Soms moet je gewoon vasthouden aan wat je zelf vindt, ook al raadt iedereen het je af.” Dat wil niet zeggen dat ze niet openstaat voor de mening van anderen. “Ik gebruik anderen als spiegel. Zij vullen mijn blinde vlek in. Hoe meer kritiek ik krijg op mijn ideeën, hoe blijer ik ben. Daar wordt mijn product alleen maar beter van.” Ze moest trouwens leren om haar ideeën te delen. De angst om goede ideeën weg te geven, leeft bij veel ondernemers. Maar tegenwoordig neemt ze dat risico gewoon. Ze wil haar ideeën altijd toetsen hoe ‘knettergek’ ze soms ook zijn.

Netwerkapp

Na de NOMONRO bracht ze samen met haar compagnons de Netwerkapp op de markt. Met deze app kunnen mensen tijdens events gemakkelijk met elkaar netwerken. En je raadt het al: het idee voor de app ontstond toen ze ontevreden terugkwam van een duur congres met nauwelijks netwerkmogelijkheden. Wat een gemiste kansen! Succesfactor van de Netwerkapp is dat de app voor alle gebruikers interessant is. Zo richt Elma zich op de behoeften van de bezoekers en die van de eventorganisator. “Daar pluk je allemaal de vruchten van. Het draait ook om de latente behoeftes in de markt. Wie hebben het meest baat bij jouw innovatie en wie heeft het juiste talent om het product uit te rollen. Zo ontstaat je businessmodel vanzelf. Het liefst op een A4’tje.”

Niet opgeven

Inmiddels weet Elma dat je bij innovatietrajecten niet te snel moet opgeven. Er zijn altijd onverwachte hobbels op de weg. Maar er dienen zich ook nieuwe kansen aan. Dus zet door en wees flexibel, adviseert Elma. “Kan het niet linksom? Dan ga je toch rechtsom?” Zo ging ze zelf rechtsom toen fietsenwinkels totaal geen interesse toonden in haar product. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, veranderde ze van strategie. Met een fiets en een windturbine bezocht ze grote vrouwenbeurzen en demonstreerde de NOMONRO Dressclip aan bezoekers. Binnen de kortste keren hingen de fietsenwinkels aan de lijn of zij de clips kon leveren waar hun klanten om vroegen. Inmiddels verkoopt ze meer dan 50 verschillende modellen van de NOMONRO via haar webwinkel en exporteert ze naar Japan, Canada en vanaf het najaar ook naar de USA. Als tip geeft Elma dan ook graag mee: “Ga uit van je eigen kracht en wees creatief!”


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO