De titel beste innovator heeft ons veel moois gebracht

Peuter in een kinderwagen van Greentom

Foto: Greentom

Greentom geeft het stokje door

Ze worden de Tesla onder de kinderwagens genoemd. Het Limburgse Greentom, producent van duurzame buggy’s, ging er in 2017 vandoor met de winst van de MKB Innovatie Top 100. Nu het tijd is om het stokje door te geven, is de grote vraag: wat heeft het afgelopen jaar hen gebracht?

Het antwoord daarop heeft Floor Wellens, director Marketing & Communicatie, vrijwel direct paraat. “In één woord: exposure. Sinds de winst hebben we ons bedrijf en onze visie op duurzame innovatie volop onder de aandacht kunnen brengen.”

Dat deden ze onder andere met presentaties en workshops voor collega-ondernemers. Voornamelijk om hen ervan te overtuigen dat een bijna honderd procent circulair product zowel mooi als comfortabel kan zijn én dat je er succesvol mee kunt zijn. Zelfs in een zo gereguleerde markt als die waar Greentom zich in begeeft, benadrukt Floor. “Want voor je ook maar één kinderwagen hebt verkocht, moet je je door een heel woud aan wet- en regelgeving worstelen. Zeker voor ouders met jonge kinderen geldt immers: veiligheid voorop.”

Buggy’s van afval

Of het winnen van de MKB Innovatie Top 100 hen ook daadwerkelijk meer klandizie heeft opgeleverd, durft ze niet zo 1-2-3 te zeggen. “In de kern is deze verkiezing vooral een mooie stimulans voor ondernemers. Of consumenten er ook écht door getriggerd worden, weet ik dus niet.”

Daarentegen, geeft ook zij toe, de free publicity die met de winst samenhangt, helpt enorm. “Dat de vraag naar onze groene kinderwagens alsmaar stijgt, is een feit. Ze worden inmiddels in dertig landen verkocht. Vraag is alleen wat eerder kwam: de kip of het ei.”

Zeker is dat Greentom al flink wat jaren aan de weg timmert. Het idee voor de groene kinderwagen stamt al uit 2013. Het moment waarop oprichter Bart Bost, die jarenlang kinderwagens voor bekende fabrikanten ontwierp, besloot het voortaan radicaal anders te gaan doen.

Het idee: hippe buggy’s van gerecycled plastic tegen een eerlijke prijs maken. Kinderwagens gemaakt uit afval dus. Bart werd door vriend en vijand voor gek verklaard. “Maar vijf jaar later worden de kinderwagens in bijna dertig landen verkocht en groeit de omzet nog steeds”, aldus Floor.

Duurzaam is hip

In 2013 was Barts ontwerp nog niet helemaal uitontwikkeld. Desondanks won Greentom datzelfde jaar nog de prestigieuze Innovation Award op de ‘Kind und Jugend’ beurs in Keulen.

Floor: “Daarna zijn we dubbel zo hard aan de slag gegaan om de groenste kinderwagen ter wereld daadwerkelijk op de markt te brengen. Dat lukte een jaar later. In 2015 stond er zelfs een hele lijn aan buggy’s paraat, waaronder een 3-in-1 combinatie die met je baby meegroeit tot aan de kleuterschool.”

Dat Floor om haar heen ondertussen steeds meer jonge moeders ziet die met hun kinderwagens de straat op gaan, doet haar goed. “Daaruit spreekt duidelijk dat onze duurzame boodschap niet aan dovemansoren is gericht. We hebben de tijd mee nu. ‘Duurzaam’ is hip geworden.”


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO