Coldenhove Papier, 38e plaats MKB Innovatie Top 100 2015
Ongekende wereldwijde expertise in digitale textiel print
Coldenhove Papier is sinds de jaren ‘70 wereldleider in de sublimatie transfer druk markt. Sublimatie transfer stelt de klanten van Coldenhove in staat wit polyestertextiel te voorzien van grafische beelden waarbij het papier fungeert als tijdelijke drager. Het papier wordt via een fijnmazig distributienetwerk wereldwijd verkocht. Toepassingen zijn fashion, sportswear en home decoration. In de jaren ‘90 kwam digitale transfer druk op. Coldenhove Papier introduceerde een revolutionair papier met een hoge transfer yield waardoor zeer hoge kwaliteit betrouwbaar wordt bereikt. De laatste 2 jaar vindt er een nieuwe revolutie plaats in deze technology driven markt met de introductie van zeer snelle industriële printers en weer heeft Coldenhove haar voorsprong weten te nemen met de introductie van een stabiel en goed uitgebalanceerd hoog transfer yield papier genaamd JET-X.
Voorsprong
Naarmate printers sneller worden zal er automatisch minder gezeefdrukt worden en meer digitaal gedrukt worden. De markt groeit al jaren met tenminste 20% en de verwachting is dat dit de komende jaren doorgaat. Met de opkomst van zeer snelle digitale printers is de impact van een goedlopend papier belangrijker dan ooit. Juist dát is gelukt met JET-X. Het papier wordt inline gecoat waardoor Coldenhove een belangrijke voorsprong heeft op de concurrentie.
Samenwerking
Sublimatie transfer voor digitale toepassingen is in de wereld van digitale druk revolutionair vanwege de stabiliteit van het systeem van printer, software, inkt, substraat en papier. Het is ook een schoon want droog proces in vergelijking met direct druk op stof. Het nieuwe en originele van JET-X zit hem wellicht niet zozeer in de samenstelling van het papier. Daarvoor heeft Coldenhove al sinds 2001 een wereldwijd patent. JET-X en daarmee Coldenhove Papier onderscheidt zich van de rest door continue in nauwe samenwerking met de distributeurs en eindklanten nieuwe producten te bedenken en te introduceren. Eindmerken als Adidas, Nike, Puma en Under Armour (yogakleding) zijn daar directe profiteurs van.