Blue Carpet hervormt hr

Steve Sichtman, oprichter van Blue Carpet.

Blue Carpet in DFT

Moderne CV zorgt voor profilering 3.0. De Profile Manager van Bue Carpet Group geeft gebruikers,  via allerlei vernieuwende functies en technieken gebaseerd op big-data, inzicht in hun talenten. Met dit innovatieve idee behaalde het bedrijf in 2017 een plaats in de MKB Innovatie Top 100. ,,Hr-systemen gaan vaak over werven, beoordelen en opleiden in plaats van over mensen", Steve Sichtman, oprichter van Blue Carpet, in gesprek met Jessica Numan van De Financiële Telegraaf (DFT)

Alternatief voor cv

Voor hr-medewerkers is het cv nog steeds de belangrijkste bron voor selectie van talent, maar de sector is naarstig op zoek naar alternatieven. De software van Blue Carpet stelt profielen samen op basis van digitaal gedrag en algoritmes. ,,Het moet een combinatie zijn van persoonlijke en technische vaardigheden", meent oprichter Steve Sichtman.

Talent benutten

Blue Carpet werkt vanuit de filosofie dat talent - zowel bij recruitment als binnen een organisatie - onvoldoende wordt gezien, benut en geprikkeld. ,,Hr-systemen gaan vaak over werven, beoordelen en opleiden in plaats van over mensen", concludeert Sichtman, die als bedrijfskundige en psycholoog de combinatie van harde en softskills omarmt.

Valideren van profielen

Organisaties hebben volgens hem vaak moeite met het valideren van profielen: ,,LinkedIn bijvoorbeeld is heel handig, maar niet genoeg: je kunt elkaar op basis van niets aanbevelen, dat heeft geen waarde. En natuurlijk zijn werkervaring en opleiding belangrijk, maar er is meer. Mensen zijn soms heel creatief op social media, neem dat mee in het proces." Met hun belangrijkste product, de Profile Manager, biedt Blue Carpet een platform waarmee gebruikers inzicht krijgen in hun talent en loopbaan.

hr op basis van algoritmes

Sichtman belandde in de ondernemerswereld na de overname van een consultancybureau, waar hij het volledige hr-proces op de schop wilde doen. Vanwege de crisis verliep dat niet zoals gepland en in 2009 besloot hij voor zichzelf te beginnen. Hoewel zijn idee - hr op basis van algoritmes - weinig tastbaar leek, wilden partijen wel hulp.

Profile Manager

De Profile Manager bestaat uit meerdere componenten waaronder een video-cv en moodboard. De gebruiker bepaalt zelf wat hij wil delen en met wie. Wie zijn cv uploadt heeft meteen een ingevuld profiel met basisdata, maar wordt dan getipt door het systeem om daar bijvoorbeeld een videopresentatie bij te plaatsen. Sichtman: ,,Je kunt ervoor kiezen om heel weinig data prijs te geven, maar als je je wilt positioneren zal je toch wel wat moeten invullen."

Alles wat op social media wordt gedeeld, wil het bedrijf met taaltechnologie analyseren vanuit bijvoorbeeld zinsopbouw en taalgebruik. Een ander doel is om persoonlijkheidskenmerken uit de data te destilleren. Ook zit er een dagboek bij waarmee prestaties door de tijd heen kunnen worden gevolgd.

hr-producten voor organisaties

Blue Carpet heeft drie hr-producten voor organisaties en is betrokken bij speciale projecten. Zo hebben Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht het bedrijf gevraagd te helpen bij het presenteren van werkzoekenden. De Algemene Werkgeversvereniging Nederland werkt met software van het bedrijf en voor de Kamer van Koophandel werkte het mee aan de ontwikkeling van een app voor zzp'ers.

In het begin bediende Blue Carpet vooral het mkb, maar ook de grote jongens melden zich. ,,Die doen al veel aan duurzame inzetbaarheid, maar het gebruik is laag en het effect lijkt beperkt: na deelname aan een pilot van ons bleef tweederde actief werken aan het profiel."

Bron: De Financiële Telegrraf (DFT) | Jessica Numann


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO