Betalen door data te delen

Kwettr in DFT

Kwettr heeft een heldere visie: klanten producten laten betalen met social media in plaats van geld. Met dit innovatieve idee behaalde het bedrijf in 2017 een plaats in de MKB Innovatie Top 100. “Straks is betalen met social media heel gewoon”, Bas Kruijssen, oprichter van Kwettr, in gesprek met Gabi Ouwerkerk van De Financiële Telegraaf (DFT).

Kwettr geeft korting na tweet

Korting op de rekening omdat je op Facebook vrienden tipt over een restaurant. Gratis een nummer van je favoriete artiest downloaden dat je via Twitter deelt. "Over vijf jaar is betalen door informatie op sociale media te delen de normaalste zaak van de wereld", meent Bas Kruijssen, oprichter van Kwettr.

Promoten

Kruijssen bedacht Kwettr drie jaar geleden in zijn rol als marketingmanager bij Black Hole Recordings, het platenlabel van dj Tiësto. "In de muziekwereld daalde zowel de verkoop van fysieke producten als van downloads. Alles draait tegenwoordig om streaming. Ik zocht naar een manier om onze artiesten te promoten en zocht een markt waar concurrenten niet bij konden komen."

Zo ontstond het idee om fans met een tweet te laten betalen voor een muziekdownload. Volgers van een artiest werd gevraagd naar een digitale pop-upstore te gaan waar ze het nummer konden downloaden in ruil voor een tweet. De social mediagegevens geven klanten inzicht in gebruikersprofielen. Het concept viel in de smaak en ook Twitter ontdekte het. "Ik dacht nu gaan we nat, we krijgen een rechtszaak aan onze broek."

Twitter omarmde het concept

Niets bleek minder waar. Twitter omarmde het concept. "Ze boden aan ons te helpen bij de wereldwijde promotie. Vooral in de Verenigde Staten sloeg het aan." Nog steeds bevindt 90% van de markt van Kwettr zich in de VS. Die concentreert zich daar rond muziek. Ook in Zuid-Korea kwettert men er vrolijk op los. Daar bieden een koffieketen en sapjesbar korting aan klanten die via Facebook promotie maken.

Permanente betaaloplossing

Kruijssen ziet graag dat Kwettr ook buiten de muziekwereld wordt ingezet. "Een eetcafé in Roosendaal heeft vorig jaar een digitale pop-up store geopend waar mensen een kortingscoupon konden downloaden in ruil voor een social media-actie. We hebben ook pop-up stores gehad waar mensen met korting fysieke goederen konden bestellen." Met de groei van de dienst ontdekte de marketingmanager ook de beperkingen. "Het was alleen te gebruiken in combinatie met een tijdelijke website. Er bleek echter vraag naar een permanente betaaloplossing."

Sinds begin dit jaar is die er. Voor een paar tientjes per maand kunnen klanten ongelimiteerd gebruikmaken van de dienst. "Ze kunnen Kwettr opnemen als betaalmogelijkheid tussen namen als iDeal en PayPal." Ook blijft het mogelijk voor tijdelijke acties een pop-upstore af te nemen.

Beide diensten zijn geschikt voor kleine bedragen of kortingscoupons. Kruijssen: "Het is niet mogelijk om een vaste waarde aan social media-data te verbinden. Het hangt van diverse factoren af, waaronder het aantal volgers dat de verzender heeft. Na afloop kunnen we wel berekenen wat een actie heeft opgeleverd."

Toename streams

Zo stuurde Kwettr onlangs een bericht aan alle 260.000 volgers van dj Paul Oakenfold met het verzoek zijn nieuwste release via Twitter te delen in ruil voor een gratis download. "Zo'n 60% deed dit, waarna Oakenfold op Spotify het aantal streams flink zag toenemen en ruim €8000 extra wist te verdienen." Kassa voor Kwettr.

Bron: De Financiële Telegraaf (DFT) | Gabi Ouwerkerk


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO