BOON-Foodconcepts heeft missie

BOON-Foodconcepts in DFT

Nederlandse consumenten verleiden om vaker bonen te eten. Dat is de missie van Michael Luesink, bedenker en oprichter van BOON-Foodconcepts. Met dit innovatieve idee behaalde het bedrijf dit jaar een plaats in de top 10 van de MKB Innovatie Top. Michael Luesink in gesprek met Gabi Ouwerkerk van de Financiële Telegraaf (DFT)

Stoffig imago

"Bonen hebben een stoffig imago", erkent Luesink. "Als je mensen vraagt of ze bonen in huis hebben, nemen ze een kijkje in de kelderkast en zien dan een blik dat er al maanden staat. Dat moet veranderen. De boon moet naar de koelkast zodat hij nog dezelfde week geconsumeerd wordt."

Meer plantaardig eten

De 29-jarige culinaire ondernemer denkt dit te bereiken door mensen smaakvolle en aantrekkelijke producten met peulvruchten als basis voor te schotelen. "De wereldpopulatie stijgt. Als we iedereen van voedsel willen voorzien en het milieu willen sparen is het noodzakelijk om minder vlees en meer plantaardig te eten. Bonen zitten boordevol eiwitten en zijn een goed alternatief."

Gezonde, duurzame etenswaren

Met BOON-Foodconcepts bedenkt en ontwikkelt Luesink gezonde, duurzame etenswaren, zoals boonburgers en -balletjes, maaltijdgerechten en kort gegaarde boontjes. De eerste producten zijn inmiddels landelijk verkrijgbaar via de Jumbo. Met andere supermarktketens wordt gesproken.

Food Innovation

Als driejarig jochie zei Luesink al tegen zijn moeder dat hij later chef-kok wilde worden. Als bijbaan werkte hij later in diverse (sterren) restaurants. "Ik werd echter steeds nieuwsgieriger waar het eten vandaan kwam en hoe het geproduceerd werd. Ik heb daarom niet voor een koksopleiding, maar voor de studie Food Innovation gekozen."
Boon was een van zijn afstudeeropdrachten. "Ik heb veel gereisd en zag dat de bonenconsumptie in regio's als Azië en Zuid-Amerika veel groter was. Hoewel Nederland een rijke historie heeft van teelt, is de consumptie in de afgelopen jaren afgenomen en daarmee ook de productie."

Bruine bonen, witte bonen, kapucijners en kikkererwten

Voor de producten maakt Luesink gebruik van bruine bonen, witte bonen, kapucijners en kikkererwten. Hij wil alleen met peulvruchten werken die goed in Nederland geteeld kunnen worden. "We willen de ketens zo kort mogelijk houden." Bruine bonen en kapucijners zie je nog wel, maar witte bonen vrijwel niet meer. Dat hopen we te veranderen door boeren een gegarandeerde afzet toe te zeggen. Met deze contractteelt stimuleren we de teelt in eigen land."

Op kleine schaal is het bedrijf ook begonnen met de teelt van kikkererwten in Nederland. "We zijn aan het onderzoeken welk ras het beste resultaat geeft op de verschillende bodems in ons land."

Alle producten van BOON-Foodconcepts zijn 100% plantaardig, er wordt dus ook geen zuivel en ei in gebruikt. "Daarnaast proberen we zo weinig mogelijk zout te gebruiken." Dat doet het bedrijf door veel met kruiden te werken.

Wij zijn innovatief

Luesink kiest er bewust voor niet met de sojaboon aan de slag te gaan. "De sojaboon kampt met een imagoprobleem. Wetenschappelijke rapporten over mogelijke schadelijke effecten van hormonen in soja spreken elkaar tegen. Bovendien zijn er al genoeg vleesvervangers op basis van soja. Wij ontwikkelen producten die er nog niet zijn. Daarom zijn we innovatief."

Bron: De Financiële Telegraaf | Gabi Ouwerkerk


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

KvK logo   Logo Financiële Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO