10XL zet robot aan het werk, 3D-printen op groot formaat

Gerbert Smits en Joep Grapperhaus.

Foto: 10XL

10XL in DFT

Een printer die objecten kan printen tot 6 meter lang en daarbij afvalplastic verwerkt. Dat is kort gezegd de vinding van 10XL. Deze grootste 3D printer van Nederland werkt snel dankzij een unieke combinatie van 3D printen en 3D frezen. . Met dit innovatieve idee behaalde 10XL in 2018 een plaats in de MKB Innovatie Top 100. “Er zijn weinig bedrijven die zulke grote kunststof objecten kunnen printen", oprichtster Linda van Hal in gesprek met Gabi Ouwerkerk van de Financiële Telegraaf (DFT).

10XL zet robot aan het werk, 3D-printen op groot formaat

Een zeilboot, een windtunnelmodel voor de auto-industrie of een bankframe. Het Dordtse bedrijf 10XL print plastic producten met een lengte tot 6 meter. "Onze bedrijfsnaam verwijst naar 20 meter", vertelt oprichtster Linda van Hal. "En dat is in de nabije toekomst zeker haalbaar."

Het 3D-printproces van 10XL bestaat uit een printer die laagje voor laagje gesmolten kunststof aanbrengt en een robotarm die de lagen vervolgens glad en in de juiste vorm freest. Medeoprichters Gerbert Smits en Joep Grapperhaus ontwikkelden het proces.
Het drietal was eerder werkzaam bij het maritieme ontwerpbureau Virtek van Smits dat kunststof schaalmodellen van schepen in 3D-print met een maximale lengte van 2 meter maakt. Een Chinese scheepsbouwkundige vroeg of het mogelijk was om het tien keer groter te printen zodat ook scheepsrompen op die manier geproduceerd konden worden.
"Die testrompen werden altijd van hout gemaakt", vertelt Van Hal. "Naast dat het veel tijd kost om te maken, is het niet duurzaam. Na gebruik worden ze namelijk vernietigd. Onze 3D-geprinte rompen gaan na gebruik de shredder in waarna we er nieuwe producten van maken."

Meedenken

In het najaar van 2016 rolde het eerste 3D-geprinte sleeptankmodel van de band. Dat ging niet zonder slag of stoot. "Na de eerste printpoging zakte het model als een pudding in elkaar. Alles moet kloppen: het materiaal, het aantal vezels in de kunststof, de printsnelheid en de temperatuur in de fabriekshal."

Na de eerste scheepsromp kreeg het bedrijf ook aanvragen uit andere industrieën. "Er zijn weinig bedrijven die zulke grote kunststof objecten kunnen printen. Bovendien zijn we niet alleen een 3D-printservice. We denken ook mee over hoe we het object zo stevig en sterk mogelijk kunnen maken."

De robot doet het werk

Twee jaar na de oprichting verwacht het bedrijf zwarte cijfers te kunnen schrijven. "We draaien een paar ton omzet en dat met slechts één printer." Naast de drie oprichters werkt het bedrijf met een aantal stagiaires. Een kleine uitbreiding van de werkvloer is gewenst. "Maar in principe doet de robot het werk", lacht Van Hal. Volgend jaar wil 10XL een tweede printer in gebruik nemen. Niet in Dordrecht, maar buiten Europa. "We willen op diverse locaties printers plaatsen, zo dicht mogelijk bij onze afnemers."

Goedkoper dan traditionele productietechnieken

Het printen van een 4,5 meter lange romp van een zeilboot duurt tussen de acht en tien uur, een bank circa zes uur. Daarmee is 3D-printen vaak goedkoper dan traditionele productietechnieken. Van Hal verwacht dat de prijs in de nabije toekomst verder omlaag gaat. "Onze printer is nu nog niet volledig geautomatiseerd waardoor we niet volcontinu kunnen printen. Daar gaan we wel naar toe. We kunnen dan vrijdagavond voor we weggaan de printer aanzetten en dan staan er maandagochtend zes geprinte banken klaar."

Gerecycled plastic

Voor meubelfabrikant Gispen gaat het bedrijf 110 bankframes in serie maken van gerecycled plastic. Voor de provincie Zuid-Holland rollen binnenkort publieke banken van lokaal plastic afval uit de printer. Niet voor alle printopdrachten is afvalplastic geschikt. "Industriële producten hebben sterke en hoogwaardige kunststoffen nodig. Maar aan het einde van hun levensduur hergebruiken we dit materiaal voor nieuwe 3D-geprinte objecten."

Bron: De Financiële Telegraaf DFT | Gabi Ouwerkerk


Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

 

Kamer van Koophandel Logo Financiƫle Telegraaf

Kennispartners:

Logo Atradius NLO logo Logo Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
Logo TNO