Synbra Technology, winnaar MKB Innovatie Top 100 2010
BioFoam, groen piepschuim uit plantaardige grondstoffen
Biologisch afbreekbaar piepschuim gemaakt van suikerriet of cassavezetmeel. Voorzien van een groen kleurtje om het 'groene' gehalte van de innovatie extra te benadrukken. In Etten-Leur bedachten ze het. En daarmee wordt een compleet nieuwe richting ingezet, met een groen alternatief voor verpakkingsmaterialen waarvoor olie als grondstof wordt gebruikt: Biofoam zorgt voor zeventig procent minder uitstoot van CO2.
Potentiële wereldhit
Of hij met zijn 'groene piepschuim' een potentiële wereldhit in huis heeft? Jan Noordegraaf van Synbra Technology hoeft er geen seconde over na te denken. 'Jazeker,' zegt hij gedecideerd. 'En gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt: iedereen ziet in dat we met ons BioFoam iets heel bijzonders ontwikkeld hebben.'
Suikerriet of cassavezetmeel
Het klinkt ook bijna te mooi om waar te zijn: biologisch afbreekbaar piepschuim gemaakt van suikerriet of cassavezetmeel. Voorzien van een groen kleurtje om het 'groene' gehalte van de innovatie extra te benadrukken. In Etten-Leur bedachten ze het. En daarmee wordt een compleet nieuwe richting ingezet, met een groen alternatief voor verpakkingsmaterialen waarvoor olie als grondstof wordt gebruikt: Biofoam zorgt voor zeventig procent minder uitstoot van CO2.
Groen is hot
Dat is een prima verkoopargument in een tijd waarin groen hot is, weet Noordegraaf. 'Ja, we hebben het tij mee. Iedereen beseft dat er wat aan die CO2-uitstoot moet gebeuren. Klanten zijn minder geneigd weg te lopen: ze willen zo'n ontwikkeling niet missen. Ze zien in dat BioFoam een revolutie kan veroorzaken.'
Businessmodel
Maar verwacht niet dat ze bij Synbra de hele dag 'Yes we can!'-roepend rondlopen. 'Nee, daar zijn we veel te nuchtere Nederlanders voor. Het zorgt wél voor meer elan in het bedrijf. Je komt toch anders binnen bij klanten.' Maar nuchterheid overheerst in Etten-Leur, benadrukt Noordegraaf nogmaals. Want voor er écht een revolutie onktetkent kan worden, moet op veel vragen een antwoord komen. 'In Amerika en Azië is veel belangstelling voor BioFoam. Maar we moeten eerst eens goed bedenken hoe we het allemaal gaan uitrollen. Gaan we het allemaal zelf doen, of laten we ook anderen BioFoam produceren? Worden we groot, of héél groot? Gelukkig hebben we de touwtjes in handen en lopen we voorop. We kunnen het ons veroorloven om goed na te denken over ons businessmodel.'
Tegenslagen opvangen
Noordegraaf weet ook dat Synbra op weg naar de revolutie nog geconfronteerd gaat worden met tegenslagen. 'Ongetwijfeld. Dat gebeurde al eerder, en zal ook nog gaan gebeuren. Neem de kleurstof die we gebruikten om ons piepschuim groen te maken. Die bleek op een zwarte lijst te staan, waardoor we bijna een Cradle to Cradle-certificaat waren misgelopen. We kwamen er gelukkig op tijd achter, maar we gaan echt meer van dat soort tegenvallers meemaken.'
Nuchterheid
Nuchterheid is er bij Noordegraaf ook op een ander vlak. Want verwacht niet dat Synbra alle kaarten blind op BioFoam zet. 'We kunnen het niet veroorloven om al onze mensen op dit product te zetten. Je moet je constant afvragen hoeveel mensen je rond de couveuse zet. We blijven ook gewoon piepschuim maken. Als isolatiemateriaal zal daar vraag naar blijven omdat het zo lang meegaat. Biofoam is vooral interessant voor de verpakkingsindustrie. Dáár gaan we het verschil maken.'
Synbra Technology
Etten-Leur
"Het is mijn overtuiging dat alle aandacht die onze deelname heeft opgeleverd er mede verantwoordelijk voor is dat Synbra is uitgegroeid tot één van de koplopers op het gebied van de biobased economy."
Jan Noordegraaf van Synbra