Micanti BV, winnaar MKB Innovatie Top 100 2014
Milieuvriendelijk alternatief voor giftige verf
Micanti BV heeft met Thorn-D® een gepatenteerde milieuvriendelijke oplossing om de aangroei van organismen als zeepokken en mossels aan oppervlakken als bijvoorbeeld scheepswanden tegen te gaan. Het is geen coatingsproduct, maar een gifvrij folie, dat als zelfklevende folie op de scheepshuid wordt aangebracht. Het folie-concept, dat al een sterk milieuvoordeel heeft omdat er geen oplosmiddelen bij betrokken zijn, bewijst dat Micanti in staat is om zonder gifstoffen toch een goede aangroeiwering te bewerkstelligen.
Stekelhuidje
De folie is een soort stekelhuidje dat ervoor zorgt dat organismen geen plek hebben om te hechten. Zolang de stekeltjes vastzitten, werkt het product. Er komen geen VOS emissies vrij bij het aanbrengen, er komen geen giftige stoffen meer in het water, de arbeidsomstandigheden van medewerkers van scheepswerven verbeteren, er worden brandstofbesparingen gerealiseerd en daarmee reductie van uitstoot van schadelijke emissie van CO2, NoX, So2. Bovendien blijven schepen langer aangroeivrij. Door aangroei kan het voorkomen dat een vaartuig tot wel 40% meer brandstof verbruikt.
Coatingwereld
Bestaande technologieën om deze aangroei te bestrijden zijn erg belastend voor het milieu, omdat de werking van de middelen die ervoor worden ingezet meestal berust op toxiciteit van een actieve verbinding. Deze 'coatingwereld' wordt gedomineerd door vijf grote verfproducenten die gewend zijn om zogezegd "potten verf te schuiven.
Revolutie in de scheepvaartwereld
Thorn-D® is een revolutie in de scheepvaartwereld en het effect van de innovatie op sector en samenleving kenmerkt zich in minder uitstoot van gif en oplosmiddelen, vermindering brandstofverbruik en uitstoot zwavel- en stikstofverbindingen en verbetering arbeidsomstandigheden werfpersoneel.
Gerelateerde links
Micanti BV
Amsterdam
"Het winnen van de innovatie award heeft ons nieuwe buitenlandse contacten opgeleverd en we staan nog steeds in de spotlights. Tevens heeft het ons meer "credibility" gegeven. Om een voorbeeld te noemen: we waren al een tijd bezig om bij een grote prospect binnen te komen. Nadat we de award hadden gewonnen, ging deze deur open."
Eric Pieters van Micanti